tisdag 1 mars 2016

I väntan på Yvonne Leffler
















I väntan på att få lyssna på professorn i litteraturvetenskap  Yvonne Leffler från Göteborgs Universitet när hon talar om sin bok med titeln Sigge Stark. Sveriges mest produktiva, utskällda och lästa författare läser jag några titlar av Sigge Stark, eller Signe Björnberg f. Petersen som hon egentligen hette. I Yvonne Lefflers bok läser jag om ett dramatiskt kvinnoöde. Sigge Stark skrev, enligt YL,  inom olika genrer och stilar och kunde blanda saga med romantik, äventyr och kriminalintrig. Just mixen är antagligen ett skäl till att hon lyckades fånga in en så stor läsekrets. Ca 70 av hennes 115 romaner översattes till norska. Sigge stark skrev också 500 berättelser. Det hon egentligen var riktigt intresserad av var att föda upp och ta hand om hästar och hundar och vara Sveriges första kvinnliga travtränare. Tyvärr kunde hon inte hantera vare sig förläggare, press eller ekonomi. Hon var alltid på jakt efter pengar vilket kan förklara att hon under 1949 skrev inte mindre än 15 romaner! Jag har läst Birgers bröllop och Tjuvskyttekungen och ska spä på med Wanda från Stigmansliden. De två första handlar om Stigmansbröderna Birger och Jarl. Wanda från Stigmansliden handlar om systern Wanda som gjort sig omöjlig på något sätt och förskjutits av sin far. Jag tar ett samlat grepp på dem i ett senare inlägg.

4 kommentarer:

  1. kul att lyfta fram Sigge Stark, konstigt att Bonniers som har alla rättigheter och har börjat sälja e-böcker efter Leffler skrev boken - men inte ville ge ut Lefflers bok...

    SvaraRadera
    Svar
    1. menar du det, Hannele? jag såg att det gick att skaffa e-böcker, men jag visste inte att Bonniers inte ville ge ut Lefflers bok. dåligt

      Radera
  2. Min mormor älskade Sigge Stark så jag läste lite som yngre. Tror det var just Wanda från Stigmansliden om jag inte minns helt fel. Tyckte om den när jag var tonåring i alla fall. :) Men minns att den var sorglig... :-o

    SvaraRadera
  3. ja, men det blev ju bra på slutet. kan tänka mig att det passade en tonårings sinne för kärlek och äventyr

    SvaraRadera