onsdag 30 mars 2016

Kärleken kommer, kärleken går

Så mycken kärlek och så stor sorg! Århundradets kärlekskrig kommer mig att tänka alldeles särskilt på Strindberg och Märta Tikkanen; i den ordningen. Boken är ju också dedicerad till dem. Väldigt omtänksamt av författaren Ebba Witt - Brattström att ge läsaren en förteckning över alla andra litterära referenser som hennes text är tryfferad av. Jag har läst "hon" och "han" och hela tiden försökt att i görligaste mån hålla både författaren och Horace Engdahl utanför. Det rör sig om en versroman; En punktroman är undertiteln. Jag tycker som vanligt mycket om Ebba Witt - Brattströms formuleringskonst och jag tycker att hon lyckas ge plats och röst åt "han" också. Det tycks röra sig om lång och varaktig söndring med inslag av försök till försoning. Att parterna har olika världsbilder  är uppenbart, men det finns ändå mycket gemensamt; inte minst barn. Naturligtvis är mannens kvinnosyn djupt störande om det nu är så att han verkligen tycker att kvinnor är det andra könet och mest lämpade att passa upp. Ebba Witt - Brattström väjer inte för det sjaskiga och låga i det här kärlekskriget. Kärlekskrig är aldrig några vackra historier. De lockar fram det allra sämsta i kontrahenterna. Men ganska ofta lyser det av reminiscenser från den tiden då "hon" och "han" var stormande förälskade, beundrade varandra och skulle erövra världen tillsammans. Jag tycker mig ha läst en sorgesång och inte en rasande text om hat och hämnd.

6 kommentarer:

  1. ingen läsning man blir stärkt av. Om nu hälften är sant, så är det märkligt att en feminist har låtit detta fortgå trettio år och släpat på matkassar i trappor trettio år, medan mannen byggt på sin karriär... Bra kåseri i Expressen:
    http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/som-feminist-har-hon-inget-att-lara-mig/

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att livet kan vara så. det är lätt att berätta för andra hur de borde ha gjort utan att ha gått i deras mockasiner. är mer imponerad av Ebba Witt-Brattström än Britta Svensson

      Radera
  2. Bra inlägg! jag blir riktigt sugen på att läsa denna. älskar att läsa böcker där relationer mellan människor står i fokus :) Har läst En dåres försvarstal av Strindberg. Där är det också väldigt problematisk kvinnosyn men det är ändå en mycket fängslande bok med många fantastiska formuleringar... Men usch! hade verkligen inte velat vara ihop med Strindberg LOL. han verkar inte ha varit så värst sympatisk alltså ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker verkligen att du ska läsa Århundradets kärlekskrig. stor kärlek som slutar i sorg och besvikelse. Strindberg var säkert en alldeles ovanligt jättejobbig man

      Radera
    2. Strindberg är väldigt missförstådd av dagens feminister.

      Radera
  3. (Stringberg ville ha självständiga kvinnor, delad ekonomi och annat)

    SvaraRadera