torsdag 3 mars 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven W


"Vi kör alla 29 bokstäverna, så därför är det dags för W idag. Allt för att dra ut på de sista alfabetsveckorna lite extra", säger enligt O..
Det är vi tacksamma för. Hur ska det gå nästa vecka till exempel? 
W-na trängs däremot. Virginia Woolf fick stort utrymme förra veckan så idag får hon stå tillbaka för andra W-n.
Följande frågor ska besvaras i egen blogg eller i en kommentar:
1. Vilken är din favoritförfattare med för- eller efternamn på W?
Här väljer jag den stridbara litteraturvetaren, feministen och författaren professor Ebba Marcelle Witt - Brattström. Nyligen kom hennes bok Kulturmannen och andra texter och alldeles snart kommer romanen Århundradets kärlekskrig. Nu arbetar hon i Helsingfors och har startat ett upprop för att Edith Södergran ska få en egen flaggdag. Vänstern betraktar EWB som elitist och högern tycker att hon är en jobbig folkbildare. Antingen man är för eller emot EWB; en har aldrig tråkigt i hennes sällskap. 
2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på W vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Inger Wikström, pianist, kompositör och dirigent. En beundransvärd kvinna som dessutom hunnit med tre äktenskap och tre barn, som alla har konstnärliga yrken. Somliga kan, hinner och orkar.
3. Vilket verk på W av och/eller med en kvinna tycker du är riktigt bra? We were the Mulvaneys av Joyce Carol Oates. Yngste sonen Judd Mulvaney berättar sin familjs historia från det att de befann sig i samhällets topp till dess att de försöker lappa ihop sig och överbrygga klyftor som uppstått under en lång utförslöpa på tjugofem år. Jag tyckte mycket om den.
4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på har du ännu inte utforskat? Trots att jag läst en del både om och av Elin Wägner känns det som om det finns mycket mer att göra vad det gäller henne. Beundran växer med åren. Elin Wägner var journalist, författare, feminist och fredsaktivist och mycket engagerad i frågan om kvinnlig rösträtt. Hon var långt före sin tid vad det gällde tankar på miljön. 

16 kommentarer:

  1. Elin Wägner var helt enastående om man betänker vilket samhälle hon levde i!

    SvaraRadera
  2. Jag har precis köpt min första Joyce Carol Oates, dock inte We were the Mulvaneys utan Karthago :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är säkert bra den också. Oates är för det mesta utmärkt. hennes Blonde om Marilyn Monroe är lysande

      Radera
  3. åj, Ebba och Wägner borde jag ha tänkt på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. W är faktiskt en bra bokstav. men Ebba och Elin blev ju uppmärksammade ändå

      Radera
  4. Elin Wägner kunde jag också bekanta mig mer med.

    SvaraRadera
  5. En Oates som jag inte läst. Gillar henne skarpt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den har väl några år på nacken, men jag minns så väl hur bra jag tyckte att den var

      Radera
  6. Elin Wägner är verkligen riktigt bra.

    SvaraRadera
  7. Jag är faktiskt mest orolig för Å. Hur många Åsa kan man hitta liksom ... :) Wägner borde självklart varit med på min lista också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wägner och Woolf kan en ha med överallt. hur mycket hittar en på X?

      Radera
  8. Jag har inte läst något av Joyce Carol Oates och det känns som en brist!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hennes bok om Marilyn Monroe, Blonde, är alldeles lysande

      Radera