söndag 27 mars 2016

En smakebit på søndag

Påskdag och söndag. Dags för en ny smakebit. Läsutmaningen En smakebit på søndag drivs av Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Min smakebit kommer från sidan 13  och prologen till Min fantastiska väninna av Elena Ferrante. 
"I morse ringde Rino, och jag trodde att han ville ha pengar igen så jag tog sats för att säga nej. Men det var något helt annat som fick honom att ringa - hans mamma var försvunnen. "Hur länge har hon varit borta?" - "I två veckor." -  "Och du hör av dig först nu?" Jag måste ha låtit hätsk trots att jag varken var arg eller upprörd, bara lite ironisk i tonfallet. Han försökte förklara sig men  lät generad och pratade osammanhängande, blandade napolitanska och italienska. Han sade att han hade varit säker på att hans mamma drev omkring i Neapel som vanligt. "På nätterna också?" - "Du vet ju hur hon är." - "Ja, jag vet, men tycker du att det är normalt att vara borta i två veckor?" - "Ja. Du har inte träffat henne på länge och det har blivit värre. Hon behöver aldrig sova, kommer och går och gör som hon vill." Till slut hade han i alla fall blivit orolig. Han hade frågat alla, varit runt på sjukhusen och till och med gått till polisen. Utan resultat, för hon fanns ingenstans. Vilken god son: en kraftig karl i fyrtioårsåldern som inte hade jobbat en enda dag i hela sitt liv, bara hållit på med skumma affärer och gjort av med pengar. Jag kunde tänka mig hur noggrann han hade varit. Inte ett dugg. Han hade inte mycket i huvudet och i hjärtat fanns inte plats för någon annan än honom själv. "Hon är väl inte hos dig?" frågade han plötsligt." Fler smakebitar HÄR

33 kommentarer:

  1. tack för smakbiten... får nog läsa denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, hittills verkar den vara lika bra som alla säger

      Radera
    2. låg och väntade på biblioteket, bara låna 7 dagar :)

      Radera
  2. Svar
    1. en blir ju i alla fall nyfiken på fortsättningen

      Radera
  3. Jeg jobber noen timer hver uke i en bokhandel og der er bøkene til Elena Ferrante alle steder. Det har kommet ut 4 hvis jeg ikke tar feil, og de står rundt på "spesielle steder" for at folk skal kjøpe dem. Jeg har ikke lest dem selv men jeg hører folk fortelle meg at de er virkelig gode. Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elena Ferrante har nog uppmärksammats mycket överallt förefaller det. har inte läst jättelångt, men hittills lever den upp till sitt rykte

      Radera
  4. Detta måste var den bok som synts mest bland bokbloggarna senaste veckan :)

    SvaraRadera
  5. Verkligen sugen på att läsa denna, (som så många andra). Tack för smakbiten o fortsatt fin påskhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. fortfarande mycket bra, tycker jag!
      två soldagar, vilket ingen kunde tro! kanske en tredje också? hoppas detsamma för dig!

      Radera
  6. Den här är jag också nyfiken på. Köar på jobbet ;) Tack för smakbiten. Trevlig fortsättning på påsken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag stod inte ut med köandet utan gjorde ett resolut inköp! god fortsättning till dig också!

      Radera
  7. Jag börjar bli lite smått nyfiken på den här. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte utan orsak. den verkar fortsatt bra också.

      Radera
  8. Så långt som citatet är ungefär vad jag läst ur den här romanen, men jag valde att läsa en annan Ferrante först, "The Days of Abandonment." Mycket, mycket bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste om den. den verkar i någon liten mån påminna om Min fantastiska väninna.

      Radera
  9. Det här lät riktigt spännande. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  10. Den här boken är jag otroligt nyfiken på. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag försöker hitta lästiden, men det har mest blivit barnbarnsläsning och det är jätteroligt också

      Radera
  11. Den här boken tänkte jag börja med nu i veckan som kommer. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ska också försöka läsa klart den i veckan

      Radera
  12. Tack för smakbiten! Den här blev jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten, känns som om den dyker upp på väldigt många bloggar just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det talas mycket om denna. inte bara på bloggarna

      Radera
  14. Den här har man ju hört ska vara jättebra. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att den kommer att hålla måttet. återkommer i frågan!

      Radera
  15. Tack för smakbiten, låter som en intressant bok. :)

    SvaraRadera