söndag 13 mars 2016

En smakebit på søndag

Söndag igen och dags för En smakebit på søndag, en läsutmaning administrerad av Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten.
"Hon sitter på samma pall som hon alltid satt på som barn när hennes mormor berättade historier för henne. Den pallen var det enda hon önskat sig av
mormodern när hon själv skulle sätta bo. Hon sitter i farstun på den pallen, lutar sig mot väggen, blundar och rör inte mat och dryck som en väninna ställt framför henne. I sju dagar ska hon nu sitta där så. Hennes man har försökt dra upp henne, men mot hennes vilja lyckades han inte. Hon var glad när dörren slog igen efter honom. Så sent som i fredags hade mormorsmor strukit den sovande lilla flickan över huvudet och kallat henne sin maideleh, sin lilla flicka. Hon själv hade genom barnets födelse förvandlat sin mormor till mormorsmor och sin mor till mormor, men nu var alla de där förvandlingarna allaredan upphävda."
Jenny Erpenbeck, Natt för gott, sidan 12. Fler smakebitar HÄR

44 kommentarer:

  1. en pall, en bra möbel - barnen hart gjort några i slöjden, räcker för barnbarnen att sitta och lyssna ♥

    SvaraRadera
  2. jag satt vid farmors fötter på en pall och lärde mig virka. pallar är jättebra

    SvaraRadera
  3. Her ble jeg nysgjerrig på hva som har skjedd ... Takk for smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror mig förstå vad som har hänt, men det ligger mycket bakom. jag läser vidare

      Radera
  4. Den här boken är jag riktigt nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erpenbeck får fina omdömen och det lilla jag läst tycker jag om. en annorlunda roman

      Radera
  5. Tack för lite annorlunda och mystisk smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tar några sidor innan en får sammanhanget klart för sig

      Radera
  6. Gillar omslaget och blir lite nyfiken på boken också. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är lite utöver det vanliga tror jag. roligt med en tysk bok

      Radera
  7. Tack för smakebiten, det var lång tid att sitta på en pall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, omänskligt långt, men det var troligen en sedvänja. jag läser vidare

      Radera
  8. Tack för smakbiten. På samma pall i sju dagar, det låter hemskt

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det verkar lite omöjligt. men det var nog en ritual man hade

      Radera
  9. Har läst, men den passade inte riktigt mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. får se vad jag tycker. har inte kommit så långt

      Radera
  10. Tack för smakbiten - den var annorlunda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den är nog lite annorlunda, tror jag. har inte läst så långt ännu

      Radera
  11. Tack för en spännande smakbit.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  12. Sju dagar på en pall - jösses! det låter drygt. Blir nyfiken på boken. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  13. Lite som att sitta shiva kanske? Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. ja, så är det nog. maideleh uppfattar jag som ett judiskt uttryck. läser vidare

    SvaraRadera
  15. Det här väckte nyfikenhet. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag är också spänd på fortsättningn

      Radera
  16. Du presenterar som vanligt något som är helt nytt för mig :)

    SvaraRadera
  17. Den här är jag lite nyfiken på, intressant smakbit!

    SvaraRadera
  18. Den boken hade jag inte hört om förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är också alldeles ny. jag lyssna på henne i veckan

      Radera
  19. En märkvärdig smakbit. Men intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att hela boken är något märkvärdigt. och intressant

      Radera
  20. Tack för smakbiten, den här boken har jag sett på Bokus :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har också skrivits om den i tidningarna en hel del

      Radera
  21. Intressant smakbit. Jag blir nyfiken och vill läsa mer. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera