torsdag 17 november 2016

Veckans ord på U

enligt O: "Alla alfabet har ett definitivt slut och nu är det bli många väldans kluriga bokstäver kvar. Dagens bokstav känns dock ganska så okej ändå. Veckans bokstav är U och här är de fem ord jag vill att du ska koppla samman med böcker och/eller författare."

ufo
Splods öga av Neil Gaiman handlar om en pappa som går ut ett ärende och sedan inte kommer tillbaka på länge. Han har blivit kidnappad av utomjordingar.
ungdom
På den förlorade ungdomens café av Patrick Modiano. Här känner Modiano - läsaren igen sig. Sökandet efter det förflutna med koppling till nuet i förening med stor kännedom om och kärlek till Paris.
underbar
De polyglott älskarna av Lina Wolff är en alldeles underbar roman som snarast bör få Augustpriset i skönlitterära klassen 2016.
undervisning
Hur du ska läsa och varför av Harold Bloom. Författaren är en av världens mest framstående litteraturkritiker och han förtröttas aldrig i sin kamp för läsande. Många hatar honom men ännu flera älskar honom. Jag har läst, retat upp mig i vissa lägen och instämt i andra. Och jag har roat mig kungligt hela tiden. 
ute
Ute blåser sommarvind,
göken gal i högan lind.
Mor hon går på grönan äng,
bäddar barnet blomstersäng,
strör långa rader
utav ros och blader. 

---
första strofen av vis - och psalmförfattaren Samuel Johan Hedborns (1783 - 1849) visa som sedermera tonsattes av bl. a. Alice Tegnér.

8 kommentarer:

  1. Modiano får jag läsa mer, gillade honom - mer än Paris

    SvaraRadera
  2. Hedborns dikt är så vacker, särskilt när man hör visan sjungas.

    SvaraRadera
  3. (Blooms Hur du ska du läsa, och varför? från 2001 finns på antikvariat)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför läsa och hur kommer ut i januari på Modernista

      Radera
  4. (jag vet, misstänker att det är samma bok)

    SvaraRadera
    Svar
    1. (båda heter How to Read and Why med samma översättare)

      Radera