söndag 27 november 2016

En smakebit på søndag


"Breavman knew a girl named Shell whose ears were pierced so she could wear  the long filigree earrings. The punctures festered and now she has a tiny scare in each earlob. He discovrerd them behind her hair. 
A bullet broke into the flesh of his fathers arm as  he rose out of a trench. It comforts a man with coronary thrombosis to bear a wound taken in combat.  
On the right temple Breavman has a  scar which Krantz bestowed with a  shovel. Trouble over a snowman Krantz wanted to use clinkers as eyes. Braveman was and still is against the use of foreign materials in the decoration of snowmen. No woolen mufflers, hats, spectacles. In the same vein he does not approve of inserting carrots in the mouths of carved pumpkins or pinning   on cucumber ears."
Från sidan tre i The Favourite game  av Leonard Cohen. Det är Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten som utmanar oss att dela med oss av det vi just läser. Utan spoilers!
Fler smake bitar HÄR

36 kommentarer:

  1. Leonard Cohen? Den Leonard Cohen? I så fall hade jag ingen aning om att han skrev böcker också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. men det gjorde han. två romaner åtminstone

      Radera
  2. Tack för smakbiten! Visste inte heller att han skrev böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det blev inte så många, men Älsklingsleken är kultförklarad

      Radera
  3. Känner bara igen honom som artist. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är ju det han ägnade sig åt i huvudsak också

      Radera
  4. knasigt... först fattar jag inte att det var spel...? filigree earrings låter snyggt.

    SvaraRadera
  5. (man får inte sitta på tangenterna, använd bakåt-tangenten)

    SvaraRadera
    Svar
    1. (Retur-tangenten ska man spara på - blogspot fixar sånt automatiskt - min skärm ser ju inte likadan ut som din skärm)

      Radera
    2. är också nyfiken på de där filigree earrings. jag har faktiskt använt bakåttangenten, men det händer ingenting. och varken jag eller katten sitter på tangenterna...

      Radera
  6. jag blir nyfiken på Cohens skrivande, "bara" lyssnat på honom live.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har lyssnat både live och på CD. och så har jag en hyllningsvideo där kända artister och vänner hyllar honom. en har jag sett många gånger

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Har lyssnat en hel del på Leonard Cohen, men aldrig läst någon bok av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är ju musiken och testerna till den som han gjort sig mest känd för

      Radera
  8. Jeg liker veldig godt musikken til Leonard Cohen, men jeg hadde ingen aning om at han skrev bøker. Så da må jeg jo lese minst en av dem :-) Ha en riktig fin første søndag i advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är också mycket förtjust i musiken. vad jag vet finns det väl bara ett par romaner och ett par diktsamlingar

      Radera
  9. Jag kände inte heller till att Leonard Cohen skrev böcker, gillar musiken texterna. Tack för tips och smakbit!

    SvaraRadera
  10. Tack för tipset. Den åker upp på min tbr-lista.

    SvaraRadera
  11. Jaha, skrev han också. Vissa får all begåvning! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja så är det. och snygg var han också. hela tiden

      Radera
  12. Hade ingen aning om att han även skrivit böcker. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  13. Ny som författare för mig med. Låter inte riktigt som min typ av bok - snögubbetraditionalister ska man akta sig för :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det vet du inte förrän du försökt, Helena. jag tror att du skulle bli jätteförtjust!

      Radera
  14. (det tomma utrymmet är borta!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag markerade det hela och deleatade. fråga mig inte varför. bakåttangenten fungerade endast i sidled. makterna...

      Radera
  15. Hade ingen aning om att han skrivit böcker, där ser man :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är ju musiken en tänker på i första hand

      Radera
  16. Gillar en hel del av hans musik med sina texter. Kanske han borde ha fått det eftertraktade priset istället för Dylan.....och att han skrivet böcker har jag inte haft en aning om. Nu ska jag ta och läsa den boken du har gett en smakbit på.
    Tack så mycket för smakbiten !

    SvaraRadera
    Svar
    1. tycker också att LC kunde fått priset. hans texter är så fina. kul att du gillade smakebiten

      Radera