onsdag 9 november 2016

Dagen idag i Nara och Gion

Idag var det regn i Kyoto så vi åkte till Nara och hoppades på bättre väder. Det fick vi. Men - det var alldeles iskallt. Vi hade reservkläder med oss och de åkte på direkt. Sedan kunde vi spankulera omkring bland hjortar och människor och se på ännu flera vackra höstlöv och naturligtvis också Todaiji tempel. Genom trixande och fixande åkte vi buss, tåg och subway och tog oss till Gion där vi åt tempura på ett litet, gammaldags matställe.
Köket där tempuran tillagades
Friterat höstlöv
Tempura, soja och te    

4 kommentarer:

  1. tempura har jag inte ätit - jag äter japansk mat utan soja fast man inte "ska"

    SvaraRadera
    Svar
    1. en äter väl med eller utan soja som en vill. men ibland tycker jag att sojan tillför något

      Radera
  2. WOW!! .-)
    Har följt din blogg i några månader och tycker att den är helt i min (bok)smak. Du skriver dessutom en hel del om japansk litteratur och det är jättespännande.
    Planerar just nu en resa till Japan nästa höst och blev glatt förvådad att du nu bloggar därifrån! Nu kan jag ju få tips till resan. Hoppas du har tid att svara på några frågor annars kan vi ta det när du kommer hem. :-)
    Ska vara där cirka en vecka och tänkt bo i Tokyo och göra dagsutflykter. Kyoto och Nara finns på listan, vad mer?
    Den bästa guideboken att ha med på resan?
    Vad ska man läsa innan man reser? (är intresserad av konst, trädgård, historia och etnologi)
    Tack för en jättebra blogg!
    Nu ska jag läsa igenom de åldre inläggen från Japan!
    Vänliga hälsningar
    Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej Cecilia! kul att du läser och gillar din min blogg! är hemma nu och försöker landa i vardagen. om du vill ha lite utförligare resetips kan du väl mejla mig. Nikko är en utflykt att lägga till. och om du är intresserad av animerad film Ghiblimuseet. Nationalmuseet och Uenoparken i Tokyo är väl värda ett besök. museeshopen är fin. vi tyckte nog att Fodor´s Japan är den guidebok vi varit nöjdast med. men innan resan tittade vi ju på alla andra också. Anna - Lena Haraldsson, Japanska trädgårdar är ett av många exempel på trädgårdsböcker. Ingemar Ottosson, Japansk historia finns i pocket. tänk på att inte många talar engelska och att det ganska ofta saknas text på engelska. när du packar kläder rätta dig då efter nattemperaturen.hör gärna av dig, hälsar Evy

      Radera