söndag 13 november 2016

En smakebit på søndag

Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten utmanar oss varje söndag att bjuda på en smakebit av det vi läser. Enda regeln: No spoilers!

"Vissa nätter, när stormen kom västerifrån, stönade huset som ett gammalt skepp som slungades hit och dit i grov sjö. Ylande vindbyar bet sig fst i de gamla murarna. Så där låter häxor när de bränns, tänkte Vera, eller barn när de klämmer fingrarna. Huset stönade, men det skulle inte sjunka. Det tufsiga taket satt ordentligt fast på sina bjälkar. Gröna fågelbon av mossa frodades i vassen och det sviktade bara obetydligt vid taknocken. Färgen flagnade från korsvirkesfasaden och de ohyvlade ekbjälkarna i väggarna liknade grå benknotor. Inskriften på husgaveln var väderbiten, men Vera visste ändå vad det stod: Dit Huus is mien un doch nich mien, de no mi kummt, nennt´t ook noch sien. Det var den första meningen hon lärt sig på plattyska när hon anlänt till gården i Olland, hand i hand med sin mor. Huset är mitt och ändock inte mitt, den som kommer efter mig kallar det också sitt."

Så börjar Körsbärslandet av Dörte Hansen. Fler smakebitar HÄR.

30 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, verkar intressant

    SvaraRadera
  2. Det finns väl inget språk som påverkat svenskan så mycket som plattyskan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det finns många ord som kan härledas till plattyskan särskilt här i södra Sverige

      Radera
  3. Märkligt, jag kunde precis höra hur huset lät :)

    SvaraRadera
  4. Det verkar vara en intressant bok, jag gillar liknelserna. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  5. Tack för smakebiten ! kan nog tänka mig att läsa den.

    SvaraRadera
  6. Målande beskrivningar och den hus-tanken om mitt och sitt var ju fyndig. :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. håll till godo! jag tyckte också om den här början

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Det där låt verkligen fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar inledningen. ska snart ta itu med resten

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Låter intressant.

    SvaraRadera
  9. Ny bok för mig, låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Slik hørtes huset jeg voks opp i ut :-) Det var skikkelig gammelt og kneppet og ulet i ulike toner etter vinden :-) Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. barndomens husljud minns en. telefontrådarna sjöng i vinterkylan i mitt barndomshem

      Radera
  11. Tack för smakbiten, det var en okänd bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ser fram emot att läsa resten!

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  12. Denna ligger i min TBR-lista och jag ser verkligen fram emot den. Tack för smakebit!

    SvaraRadera