måndag 14 november 2016

Tematrio - Titelkänslor

Lyran uppmanar: Berätta om tre romaner som har ett känsloord med i titeln!
1. Ånger av den fantastiske norske författaren Roy Jacobsen. En gammal brottsling släpps ut ur fängelset efter avtjänat straff och ska nu möta verkligheten och ensamheten. Han har misshandlat sin hustru och dottern har tagit avstånd ifrån honom.
2. Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Marquez läste jag för många år sedan och det var inget mindre än en stor läsupplevelse. En följer människorna i den lilla columbianska byn Macondo under hundra år. En färgstark, fantasifull och realistisk roman.
3. En gåtfull vänskap av den japanska författaren Yoko Ogawa handlar om vänskapen mellan en ung kvinna, hennes son och en matematikprofessor  som drabbats av en hjärnskada
 

16 kommentarer:

  1. Hundra år av ensamhet är den enda jag läst av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det vore dags för omläsning, känner jag

      Radera
  2. Skriver genast upp Roy Jacobsen!

    SvaraRadera
  3. Alla tre titlar låter intressanta. Hundra år av ensamhet har jag stående i hyllan, har inte vågat mig på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tre bra författare. Hundra år av ensamhet är alldeles speciell

      Radera
  4. Svårt denna gång. Inte läst någon av dina.

    SvaraRadera
  5. Inte läst någon av dessa. Hundra år av ensamhet var det nära att jag läste för ett antal år sedan, men det blev inte av. Jag blir nyfiken på de andra två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hundra år av ensamhet skulle jag läsa om om jag vågade. minns läsupplevelsen

      Radera
  6. Hundra år av ensamhet borde jag läsa. Kan det inte bli någon klassikerutmaning snart? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. klassikerutmaningar är kul. brukar väl ofta uppträda på sommaren

      Radera