måndag 21 november 2016

Tematrio - Farkoster

Lyrans tematrio: Berätta om tre texter som innehåller olika farkoster människan kan transportera sig med. 

1. Kupe nr 6 av Rosa Liksom skildrar en tågresa genom Ryssland. En ung flicka flyr ifrån en trasslig relation och möter på tågresan en färgstark man, som berättar sin och sin släkts historia för flickan. Det blir en mycket speciell resa genom Ryssland och rysk kultur i tid och rum. Jag gillade Kupé nr 6 mycket.

2. Cyklisternas tysta död av Pierre Magnan tilldrar sig i Provence där författaren också är född. Den kom ut 1977 och var Magnans debutdeckare. Flera tävlingscyklister hittas döda. Det enda de haft gemensamt är just cyklingen. En knivig mordgåta. Men ingenting är omöjligt för kommissarie Laviolette. Magnan var en mästare på att frambesvärja kusliga stämningar.
3. Afrikas drottning, en roman av C. S. Forester, ligger till grund för filmen med samma namn från 1951. Humphrey Bogart spelar huvudrollen som skeppare på en gammal ångbåt som fraktar post i Belgiska Kongo. Rose - som i filmen spelas av Katharine Hepburn - är dotter till ett missionärspar och den enda som kvar av familjen. Hon försöker ta sig från platsen med hjälp av ångbåten Afrikas drottning och ångbåtsföraren Charlie.

22 kommentarer:

  1. På tåget kan man läsa böcker, läskigt om stackars cyklister... C. S. Foresters bok finns i min bokhylla oläst, gillade filmen.

    SvaraRadera
  2. Vilka annorlunda val du gjort! Det är det som är så roligt med tematrion och andra bloggutmaningar: man får tips om alla möjliga böcker man inte skulle stöta på annars.

    SvaraRadera
  3. Är det båten som heter Afrikas Drottning?

    SvaraRadera
  4. Afrikas drottning har jag läst (och sett), men minns egentligen ingenting. Jag skyller på att det var så längesedan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är vansinnigt länge sedan jag såg Afrikas drottning. men jag har sett den minst två gånger. en glömmer väl inte gärna det fantastiska paret Bogart/Hepburn

      Radera
  5. Vad är det med ryssar och tåg? :)
    Anna Karenina, Dr Zjivago...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, du har rätt, Sanna! de var väl mycket hänvisade till tåg. och de ryska tågen gick ju även om det kom snö på rälsen

      Radera
  6. Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  7. Tack för tre trevliga tips.

    SvaraRadera
  8. Afrikas drottning har jag sett som film, bra. Pierre Magnan har jag tänkt läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste allt av Pierre Magnan. minns fortfarande stämningen i flera av hans romaner

      Radera
  9. Det tog liksom ett tag för mig att fatta att Liksom var Rosas efternamn, liksom. Trött. ;)
    Känner f.ö. inte till någon av dessa böcker, får många nya tips här, alltid trevligt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liksom är ju ett ganska speciellt namn, faktiskt. alltid kul med bloggtips

      Radera
  10. Den här veckans tematrio var spännande då det inte var många böcker jag hade läst :) Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var en väldig massa tips en fick! det är ju det som är så kul med bokbloggar

      Radera