lördag 12 november 2016

Veckans ord på T

enligt O: Veckans ord är på T och som vanligt fem till antalet. Koppla samman dem med fem författare och/eller böcker.
 
tidning
Här associerar jag till Sveriges första kvinnliga journalist, Wendela Hebbe, som anställdes på tidningen Aftonbladet 1841
trevlig
Allting som är trevligt är bra för magen : tänkt och sagt i Mumindalen
Tove Jansson står för bild och text 
tur
tur med Trenter : en tidsresa med bildperspektiv genom Stieg Trenters Sverige på 1940-, 50- 60-talen med personliga betraktelser kring mord, mat och framförallt bilar. Boken kom ut 2015 och är skriven av Clas Rydholm
tvinga
Flyktigt är en essäsamling av Daniel Hjorth. Han berättar om olika författare som under 1900 - talet förföljdes och tvingades på flykt.
tölp
Egentligen tycker jag att en skulle kunna kalla Carlsson i Hemsöborna en riktig tölp.

7 kommentarer:

  1. Välkommen hem!
    Det sägs mycket klokt i Mumindalen.0

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, Robert! visst är Mumindalen en källa till levnadsvisdom

      Radera
  2. Den där boken blev jag mycket nyfiken på. Vill absolut läsa den snarast möjligt!

    Kram och tackar för tipset!

    SvaraRadera
  3. Nu blev det fel med kommentaren...pga att det krånglade när jag skulle länka till min blogg...
    Det jag skulle skriva var att jag inte visste att Aftonbladet funnits så länge. Spännande att det var just de som anställde den kvinnliga journalisten. Tack för info

    och ha en fin lässöndag

    SvaraRadera