lördag 13 augusti 2016

Sträckläsning

Jag var mycket förtjust i Åsa Nilsonnes Smärtbäraren. När jag nu springer förbi En passande död på bokbussen åker den med hem. Jag fastnade omedelbart och det blev sträckläsning. Välskrivet och mycket intressant ur många synvinklar. Och så spännande! Lina är psykolog; välutbildad, välfungerande; änka med dottern Antonia på andra sidan jordklotet. När Lina märker att hennes hjärna spelar henne ovälkomna spratt drar hon öronen åt sig. Hon har sett sin mor dö en död i förnedring i Alzheimers sjukdom. Sjukvården bekräftar att Lina börjar bli dement. Genast börjar hon planera. Hon vill vara den som har kontrollen. Hon ordnar sina papper; hon städar och kastar saker allt medan hon trappar ner sin egen verksamhet. Lina är mycket rationell. Inget känslopjunk här inte. Det är lätt eftersom dottern finns på håll och enda vännen Els - Marie alltid respekterat Linas integritet. En f. d. studiekamrat kontaktar henne och berättar om en ny behandling som skulle passa bra att testa på henne. Lina tackar förstås ja. En annan bekantskap hjälper henne med juridiken, vilket visar sig vara en klok åtgärd. Det fanns en del som läkemedelsföretaget glömt att tala om för henne. Läsaren biter på naglarna. Har Lina lagt sin tidigare planering på hyllan? Berättelsen tar ett flertal oväntade vändningar och in i det sista är utgången oviss. En passande död får en att fundera på många frågor om liv och död. Skickligt, Åsa Nilsonne!

6 kommentarer:

  1. (passande död... förnedring behöver det inte vara med alzheimers - ledsamt att man sällan skriver om de fina ställen och bra personal. Som också finns)

    SvaraRadera
  2. det tror jag säkert att det finns.men det var inte den erfarenheten bokens Lina hade. och hon var en kvinna som ville ha kontroll

    SvaraRadera
  3. Det här är ett högaktuellt ämne hemma hos oss och JUST när jag klickade mig in på din blogg stod maken i bakgrunden och pratade om sin dementa mor som borde få dö. Tror jag avvaktar med läsningen men lägger titeln på minnet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. en vet väl inte säkert vad de dementa har för glädje av livet. men Lina visste hur hon själv ville ha det

      Radera
  4. Mycket bra och tänkvärd bok. Jag har läst någon mer av förf, inte smärtbäraren, som jag ska ställa på kö. Tack för tipset. Har smakebok på sondag börjat igen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst ett par av hennes fackböcker också. hon är så klok och mycket kunnig. smakebiten skulle ha börjat idag, men det ser ut som om Mari har glömt bort den

      Radera