söndag 14 augusti 2016

En smakebit på søndag

En smakebit på søndag skulle varit tillbaka idag efter sommaruppehållet. Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten står för den här läsutmaningen. Vi delger varandra smakbitar av det vi just läser. Enda regeln: No spoilers! Min smakebit kommer ifrån sidorna 11 och 12 i
Alla ger sig av av Wendy Guerra, född 1970 på Kuba. Bokförlaget Tranan 2012
Klicka på titeln så kommer du till förlagets presentation av romanen.
"Min mor har gift sig med en utlänning, en svensk som arbetar på kärnkraftverket. - Fausto, min mors man, är mycket vacker, blond och lång. Han simmar naken, går omkring i bara mässingen, läser tidningen i bara mässingen. Det är alltid samma tidning, den enda med svenska bokstäver. - Vi är de som grannarna skvallrar om. Vi bor i ett elegant område där husen vetter mot havet. Några hus, som vårt som är utlånat till Fausto av staten, vetter mot lagunen. Min mor vill inte att vi fäster oss vid huset, inte vid något annat heller. Vi lever på lån, det är sanningen."

14 kommentarer:

  1. (känner igen mej - har också gift mej med en utlänning)

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. ja, den är intressant. skriven i dagboksform

      Radera
  3. Ja, svenskar kan nog vara exotiska i andra delar av världen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. helt klart! ett exotiskt svenskt namn har han ju också

      Radera
  4. (född i Göteborg, blond och lång ♥ :)

    SvaraRadera
  5. (vi är inte födda i samma land... en finns zigenare spådde att jag skulle gifta mej med en utlänning)

    SvaraRadera
    Svar
    1. så spännande! hade aldrig vågat spå mig

      Radera