torsdag 11 augusti 2016

Hett i hyllan

Monika: Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?
Oliver Goldsmith (1728 - 1774) föddes som andre son till en irländsk präst. Han studerade vid Trinity College i Dublin och sedan i Edinburgh, där han läste medicin. Goldsmith reste mycket i Europa och försörjde sig som skribent, kirurg och vaktmästare. Hans ekonomi gick från bad till worse. Det var gode vännen Samuel Johnson som tyckte att han skulle sälja ett manuskript. Det gjorde Goldsmith. 60 £ fick han för The Vicar of Wakefield (1766), som numera är en klassiker. Den kallas ibland den första borgerliga familjeromanen. Huvudperson är den älskvärde dr Primrose som lever ett harmoniskt stilla liv med sin familj. Mitt loppisfynd är en av titlarna i serien Nelson Classics. Den har alltför länge stått oläst i hyllan. Men det känns väldigt trevligt att ha den där.

18 kommentarer:

  1. Svar
    1. nej, den är nog inte så känd, men den finns i alla fall i ett flertal svenska översättningar. och den är filmad!

      Radera
  2. Oliver Goldsmith och jag träffades i Dublin utanför Trinity College.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kan tänka mig det.jag förmodar att han var trevlig?

      Radera
  3. (jag har en skruttig svensk översättning från 1860)

    SvaraRadera
  4. första översättningen till svenska kom redan 1782. jag tror egentligen att dr Primrose var trevligare än sin upphovsman...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Majken Johansson gjorde den senaste översättningen.

      Radera
    2. ja, men det är ju länge sedan nu. skulle gärna se filmatiseringen

      Radera
  5. Den här har jag aldrig hört talas om tidigare.

    SvaraRadera
  6. 60 pund var säkert mycket på den tiden, men det är inte klokt vad många som levt i misär och blev kända först när de dog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en del utav av dem kunde inte hantera pengar. de förstod helt inte värdet, förefaller det som. och visst är det så att för många kom berömmelsen postumt

      Radera
  7. Svar
    1. funderar på att försöka jaga upp filmen. gillar engelsk landsbygd

      Radera
  8. Hans namn brukar alltid dyka upp när eleverna pratar om 1700-talets författare. Ofta som en satir tror jag. Dock inte läst.

    SvaraRadera