fredag 19 augusti 2016

Bokbloggsjerka 19 - 22 augusti


Annikas jerka handlar om skola och lärande den här veckan: Känner du till någon bok i skolmiljö som du kan rekommendera, eller kan du ge exempel på en karaktär som innehar ditt drömyrke eller har du ”bokliga” erfarenheter av lärande på annat sätt?
Svår fråga. Men jag tar fasta på det där med böcker i skolmiljö och lärande. 1.Först en klassiker: Miss Jean Brodies bästa år av Muriel Spark. Om en omtyckt lärarinna och hennes duktiga favoritelever och hur det gick sedan.
2. Om du vågar av Megan Abbott är en väldigt bra roman om en grupp cheerleaders och deras tränare. 
3. En andra klassiker: Jane Eyre  av Charlotte Bron handlar ju både om Jane Eyres egen skolgång och om hennes verksamhet som guvernant.  
4. Den tredje klassikern: Agnes Grey av Anne Brontë handlar om guvernanternas usla förhållanden och deras totala beroende av vilken familj de råkade hamna i.
5. I Vems lilla mössa flyger av Barbro Lindgren undervisar Röden sina motsträviga elever i Kartongskolan och för djupsinniga diskussioner med Farbrornallen. 
6. Klassiker fyra: Det forsømte forår av Hans Scherfig tilldrar sig i hög grad i skolmiljö. Berättelsen börjar med en återträff där alla minns sina klasskamrater och inte minst lärarna. Den lyckliga tiden på svenska.
7. En nygammal klassiker: Stoner av John Williams. Om en universitetslärares liv; från de enkla uppväxtförhållandena till litteraturstudier, ett olyckligt äktenskap och en kort tid av lycka.
8. Klassiker sex. Goodbye, Mr Chips av James Hilton handlar också om en lärares liv. Tror att jag läste den för väldigt länge sedan i något skolsammanhang. Den är också filmad några gånger. 
 

31 kommentarer:

  1. Men hur kunde jag glömma Stoner, älskar den boken! Många intressanta tips på din lista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! det tog en stund innan jag kom ihåg Stoner

      Radera
  2. Oj, vad många böcker du kom på! Jag fick fundera en bra stund innan jag kom på någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag funderade också en stund, kan jag säga, men sedan rann det till

      Radera
  3. Om du vågar har jag varit lite nyfiken på länge nu :)

    SvaraRadera
  4. "Stoner" finns numera i min bokhylla. När/om jag läser den är sedan en helt annan fråga.

    SvaraRadera
  5. Roligt att läsa din lista. Själv kom jag inte på något till jetkan idag. Visst, har jag läst böcker med skola i fokus men kom inte på något bra tips just nu. :)
    Men tack för ditt inlägg och jag måste läsa Stoner snart verkligen. bra med påminnelsen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den var faktiskt bra. även om jag brukar vara misstänksam mot titlar som haussas på det här sättet. jag fick tänka en stund innan jag kom på något

      Radera
  6. Bra lista en del finns redan i bokhyllan

    SvaraRadera
    Svar
    1. kan jag tänka mig! jag hade ju med flera klassiker

      Radera
  7. Jag har nyligen och äntligen läst Jane Eyre, gillade den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. borde läsa om. en ser olika på saker och ting vid olika tider

      Radera
  8. Miss Brodies var lite knasig och gillade Mussolini...

    SvaraRadera
    Svar
    1. en fantastisk bok om en oortodox lärare. 1931 visste miss Jean Brodie nog inte så mycket om Mussolini

      Radera
  9. (hon skickade sin elev till spanska inbördeskrig - fanns många motståndare, typ Hemingway)

    SvaraRadera
  10. (hon skickade sin elev till spanska inbördeskriget - det fanns mångamotsååndare, typ Hemingway)

    SvaraRadera
  11. Tack för många bra tips. Stoner står och väntar i min bokhylla.

    SvaraRadera
  12. Jane Eyre kom jag inte att tänka på - passar ju såklart in bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tyckte det, när jag väl kom på henne!

      Radera
  13. Jag har inte läst någon av dom, Jane Eyre vore nog den jag ville testa.

    SvaraRadera
  14. Om du vågar var en sådan där bok som överraskade mig väldigt positivt. Den var inte alls som jag hade tänkt mig - den var så mycket mörkare och så mycket bättre!

    SvaraRadera
  15. Om du vågar var en sådan där bok som överraskade mig väldigt positivt. Den var inte alls som jag hade tänkt mig - den var så mycket mörkare och så mycket bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag håller fullständigt med! blev glatt överraskad

      Radera
  16. Jane Eyre är en underbar bok som jag borde läsa om nu i vuxen ålder.

    SvaraRadera
  17. Tack för många bra tips! :)

    SvaraRadera