torsdag 18 augusti 2016

Hett i hyllan


Monika: Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?
I min hylla har det länge stått en blå utgallrad biblioteksbok med titel och författare i guldbokstäver. Nu råkade jag se att den kommer i ny 
utgåva på Modernista om några dagar. Slutet på historien (The end of the affair) av Graham Greene är dessutom filmad ett par gånger. Författaren själv var nära att få Nobelpriset två gånger. Slutet på historien handlar om ett triangeldrama; en tragisk kärlekshistoria under andra världskriget. Första meningen i boken: "En berättelse har inte början eller slut; man väljer godtyckligt ut det ögonblick i sin erfarenhet, från vilken man vill se tillbaka eller blicka framåt."

6 kommentarer:

  1. Har haft några John Greene förut, men inte denna.

    SvaraRadera
  2. tror denna finns i min bokhylla, det är väl lite självbiografisk?

    SvaraRadera
  3. Jag har läst någon bok av Graham Greene, men minns inte vilken. Det hjälpte inte ens att jag kollade på wikipedia vilka han har skrivit.

    SvaraRadera
  4. Åh gillar första meningen :) Bra titel också :)

    SvaraRadera
  5. Graham Greene har jag bara läst på engelska men en upplevelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har hört Makten och härligheten som radioföljetong för väldigt länge sedan och det var också en upplevelse

      Radera