måndag 22 februari 2016

Tematrio - Äntligen lästa (eller åtminstone inköpta) böcker

LYRANS TEMATRIO
handlar om Äntligen lästa (eller åtminstone inköpta) böcker. Alltså böcker som stått i hyllan länge och sett förebrående ut, men som nu antingen är lästa eller kommer att bli lästa inom den närmaste framtiden
1. Alldeles nyligen läste jag STONER av John Williams. Den har legat i hyllan, släpats med hit och dit som reselektyr och sommarläsning, men inte förrän nu blev det av. Och det är jag glad för. Jag tyckte att det var en underbar bok; en fantastiskt skildring av ett litet (?) grått (?) människoliv. 
2. En annan bok som väntat på att bli läst i många år är Tjärdalen av Sara Lidman. Det gamla gulnade exet i min hylla är nu ersatt med en ny fin klassikerutgåva. Läsningen är inplanerad. Och jag blev väldigt glad när Lyran just läst boken och tyckte om den.
3. Och Väggen - gamla Väggen av Marlen Haushofer! Nu ska den läsas. Den finns nu i pocketutgåva också. Den ser lika tråkig ut som mitt gamla inbundna ex. Vägen är filmad har gått som radioföljetong dessutom. Så många har berättat för mig hur fantastiskt bra den är och nu ska det bli av. Har börjat lite halvhjärtat tidigare men utan framgång. Nu ska det satsas helhjärtat!
 

22 kommentarer:

  1. Vi har rätt lika boksmak, har jag insett! :-) "Stoner" ligger på mitt nattduksbord. "Väggen" har jag tänkt läsa. "Tjärdalen" har jag inga som helst planer på att läsa men däremot måste jag göra slag i saken och läsa lite fler kvinnoskildringar skrivna av kvinnor - tänk Moa Martinson. Det får bli i sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Moa Martinson har jag läst en del av. Läs också Ebba Witt - Brattströms avhandling om Moa M

      Radera
  2. Stoner har jag hört mycket om men märkligt nog har jag inte blivit speciellt intresserad av att läsa den.

    SvaraRadera
  3. Jag har också "Väggen" på gång! Ska få låna den på tyska av en bekant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ska vara glad om jag den här gången kommer igenom Väggen på svenska

      Radera
  4. Väggen har jag på min önskelista. Den låter väldigt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har aldrig lyckats läsa den trots flera försök. men nu ska det göras!

      Radera
  5. Stoner ska jag läsa, står och väntar på mig här hemma. Och Lidman känns som en författare jag borde läsa åtminstone en bok av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, Lidman känner jag också att jag bör läsa

      Radera
  6. Ibland är det svårt att läsa böcker bara för att omslaget ser tråkigt ut. Tänk att det ska betyda så mycket med utsidan, men det gör det... tyvärr många gånger.

    Stoner är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är konstigt, men en får nog konstatera att det tyvärr är så. men somliga böcker med trista omslag går ändå hem. det är inte så enkelt...

      Radera
  7. Stoner har jag också i min trio, men jag har skaffat den men inte hunnit läsa den ännu.

    SvaraRadera
  8. Marlen Haushofers Väggen... så fantastiskt bra! Bland det bästa jag någonsin läst. Stoner borde man förstås läsa efter alla positiva omdömen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kan säga samma sak om Stoner som du säger om Väggen! så det blir ju bra!

      Radera
  9. Stoner är jag verkligen sugen på. De andra med :) Bra trio :)

    SvaraRadera
  10. Stoner har varit med i mitt medvetande länge också, men det har inte blivit av att jag har läst den. Trodde att den kanske skulle bli bokcirkelbok denna månaden, men vi valde något annat - jag måste läsa den snart.

    SvaraRadera