fredag 5 februari 2016

Bokbloggsjerka 5 - 8 februari

Annikas BOKBLOGGSJERKA  5 - 8 februari: 
Topp 5 fiktiva karaktärer som du önskar vore dina bästa vänner (böcker/film/tv). Kul uppgift som kräver eftertanke. En har ju mött åtskilliga fiktiva karaktärer under ett långt läsliv.
1. Lilla My möter en först i Muminpappans memoarer. Sedan finns hon med överallt utom i Sent i november. Hon är snäll och hjälpsam; busig och arg. Tror att hon vore en kul kompis liksom för den delen
2. Dina och Dorinda,  de busiga tvillingarna i Det blåser på månen av Eric Linklater. Det är en allåldersbok, som kom ut 1944. Måste läsa om den.
3. Felicia Ormstad på Venhaug sådan hon förekommer i Aksel Sandemoses fina roman Varulven. Hon är vacker, stolt och modig och hon vet att ta för sig av livet. Cornelis Vreeswijk har skrivit en sångsvit till henne, Felicias svenska suite
4. Emma Niskanpää i Hitom himlen , roman av Stina Aronson. Felicias raka motsats, tror jag. Emma N är en enkel och from kvinna som lever nära naturen och i takt med dygnets och årstidernas växlingar.
5. Scarlett O´Hara i Borta med vinden av Margaret Mitchell. Scarlett besitter mod och humör; hon är okonventionell och handlingskraftig.  

36 kommentarer:

  1. Vad många intressanta vänner!

    SvaraRadera
  2. Lilla My hade varit spännande att känna.

    SvaraRadera
  3. Lilla My hade varit spännande att känna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tror jag absolut. hon hade nog piggat upp vardagen

      Radera
  4. Det var minst sagt en varierande skara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja de är väldigt olika varandra. precis som vänner ska vara

      Radera
  5. Lilla fräsiga My är faktiskt den enda jag känner till här. Skulle nog vara uppiggande att ha som vän. :)

    SvaraRadera
  6. Det var längesedan jag läste Det blåser på månen och minns den knappast alls. Kanske dags för en omläsning.

    SvaraRadera
  7. ja, det är länge sedan jag läste den också, men jag minns att jag gillade de olydiga flickorna

    SvaraRadera
  8. Lilla My hade varit häftig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att hon, Dina och Dorinda och Scarlet O´Hara genererar mycket energi

      Radera
  9. Jag uppfattade Scarlett som rätt egocentrisk och kall, men det är många många år sedan jag läste boken. Kanske får läsa om den?

    SvaraRadera
  10. det fanns mycket att invända mot vad det gällde Scarlett, men jag gillade hennes oförbränneliga energi

    SvaraRadera
  11. Roligt att du hamnade hos Tove Jansson och hos Dora och Dorinda!

    SvaraRadera
  12. Roligt att du hamnade hos Tove Jansson och hos Dora och Dorinda!

    SvaraRadera
  13. Lilla My är en klar favorit.

    SvaraRadera
  14. arg och glad! det blir trevligt!

    SvaraRadera
  15. Scarlett? Henne har jag aldrig uppfattat som någon vidare god kompis, tyckte hon var ganska vidrig mot Melanie(?). Men hon utvecklades iofs genom boken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. han hon var taskig mot Melanie, men Melanie var ganska mesig. Scarlett behövde mothugg. jag gillar hennes energi och påhittighet

      Radera
  16. Jag har en Lilla My i min närhet, så det får räcka ;) Scarlett O'Hara vet jag inte om jag skulle vilja ha som vän, på slutet blev hon litet klokare, men som ung var hon alldeles för egoistisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. men det beror nog på vem Scarlett umgicks med. hon hade potential. som Helena sade så var hon inte snäll mot Melanie, som var alldeles för snäll. och så var det ju den där Ashley...

      Radera
  17. Dina och Dorinda ja, jag älskade den boken när jag var yngre. Så jag köpte den faktiskt för några år sedan, men har inte vågat läsa om den än :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att mina småsyskon lagt beslag på min så jag får väl köpa ny. men som du säger, jag vet inte om jag vågar läsa om

      Radera
  18. Lilla My är den enda av dessa karaktärer som jag känner till och hon skulle vara en intressant vän :)

    SvaraRadera
  19. Lilla My är säkert kul att ha som vän. :)

    SvaraRadera
  20. Intressanta karaktärer, de enda jag känner till är Lilla My och Scarlett. Två väldigt spännande karaktärer dock!

    SvaraRadera
  21. Åh vilka bra val! Jag älskar Scarlett och lilla My :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. så kul! mycket humör och mycken energi!

      Radera