fredag 19 februari 2016

Bokbloggsjerka 19 - 22 februari

BOKBLOGGSJERKA
Carola har skickat in följande fråga via mail: hur interagerar du med dina läsare, lockar till dig nya läsare och får de befintliga läsarna att fortsätta läsa bloggen. Hon vill även veta vad det är som driver dig till att blogga och hur mycket du tänker på dina läsare när du bloggar.

Bloggen är min egen läsdagbok som jag även inbjuder andra att ta del av. Jag blir jätteglad för kommentarer och besvarar dem alltid.
Jag letar runt bland andra bloggar - kända och okända - och kommenterar gärna och ofta. Genom att läsa andras bloggar hittar jag nya bloggar så det blir som en kedjereaktion. Vissa bloggare har jag kontakt med så gott som varje dag och då känns det som att ha fått en ny vän.
När jag skriver tänker jag först och främst på min egen läsdagbok. Jag behöver inte vara den som har flest bloggläsare när jag dör. Därmed inte sagt att jag inte tycker att det är roligt att bli läst och att få nya läsare.
Det här var inte något särskilt originellt svar och det känns som om jag sagt det förut.
Vårvinter i Humlegården

25 kommentarer:

  1. Oavsett om svaret är originellt eller inte är det ju ditt svar och ett svar som är du och känns rätt för dig! Sedan håller jag dessutom med dig; det är ett vettigt svar. Det är egentligen bara dumt att hela tiden försöka jaga läsare. Läsare hittar till en och gör de det inte, så finner man ändå nöje i att föra läsdagbok och skriva blogginlägg. Till syvende og sist gör man det ju ändå för att man tycker att det är kul att blogga!

    SvaraRadera
  2. Håller med dig, man skriver ju för att det är roligt :) Sen är det superkul när folk lämnar kommentarer och man får prata om det man älskar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. så är det. det går inte att skriva om det inte är kul. och kommentarer gillar vi!

      Radera
  3. Mycket av det du skriver låter bekant. Förutom att jag inte är jättebra att leta upp nya bloggar och kommentera. Det blir mest de jag redan följer och när tiden finns. Ibland tar andra hobbies över och då blir det mindre av bloggläsning och kommentarer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hittar hela tiden nya bloggar genom att läsa andras bloggar. men visst, ibland räcker inte tiden riktigt till

      Radera
  4. Många skriver att bloggen är en läsdagbok, men så har det aldrig varit för mig. Jag försökte ett tag men fick inte riktigt till det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag försökte skriva läsdagbok för hand, men det fungerade aldrig. det gör däremot bloggen

      Radera
  5. (Fredrika Bremer står och fryser i Humlegården)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, men igår var här rena vårvädret. det kändes som en bit in i mars

      Radera
  6. Originellt eller inte, du har rätt inställning för det.

    SvaraRadera
  7. Från början hade jag faktiskt tänkt att bara ha bloggen som läsdagbok. Det gick sådär :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. en kan ju ha den som dagbok i största allmänhet...och klistra in biobiljetter går ju bra

      Radera
  8. Precis som jag känner, bloggandet är för en själv men tillsammans med andra fina bokbloggare blev det hundra gånger roligare :)

    SvaraRadera
  9. Jag tänker nog inte på min blogg som läsdagbok, men lite som mitt vardagsrum där jag bjuder in andra att stanna en stund. Så mina regler gäller ;) Fina bokbloggare gör det bara roligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att det är bra att ha lite koll på vad jag läser. det blir ju ibland även en del annat. men mest läsning

      Radera
  10. Jag gör det mest för att jag tycker det är kul, den dagen jag tycker fiske (Oh no) är roligare gör jag det istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tihi! då får du göra en ny blogg om fiske. jag lovar att följa den!

      Radera
  11. Visst är det fantastiskt att man kan följa varandras bloggar under så många år att man till slut, utan att man träffats, tycker att man känner varandra och intresserar sig på riktigt för varandras liv :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är ännu ett sätt att skaffa vänner med gemensamma intressen

      Radera
  12. Min blogg är nog ganska mycket en läsdagbok, även om där slinker med en hel del annat också.

    SvaraRadera