söndag 21 februari 2016

En smakebit på søndag

"Självömkan hos andra fick henne att skämmas, och det var inte något hon tänkte tillåta sig nu. Hon tänkte tillåta sig ett tredje glas istället. Men hon hällde bara i en symbolisk skvätt, tillsatte mycket vatten och återvände till soffan. Ja,
det hade varit ett samtal hon borde ha fört anteckningar över. Viktigt att minnas, att kunna väga och mäta förolämpningen. När hon hade hotat med att avsluta äktenskapet om han gick vidare med saken hade han bara upprepat det han redan sagt, att han älskade henne, det skulle han alltid göra, att det inte fanns något annat liv än detta för honom, att hans otillfredsställda sexuella behov gjorde honom mycket olycklig, att han hade fått en sista chans och tänkte ta den med hennes vetskap och, hoppades, han hennes godkännande. Han pratade med henne eftersom han eftersträvade öppenhet. Han hade kunnat göra det "bakom ryggen" på henne. Hennes magra oförlåtande rygg. "Åh", mumlade hon. "Det var ju hyggligt av dig, Jack." 
sid. 16 i pocketutgåvan av Domaren av Ian McEwan
Marie på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten driver en läsutmaning vars enda regel är No spoilers! Utmaningen går ut på att vi varje söndag delar med oss av det vi just läser. Fler smakebitar finns HÄR.

46 kommentarer:

  1. Ian McEwan borde jag ta itu med,tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Har bara läst hans Försoning, men den var ju helt strålande :) Det låter som en fruktansvärd karl i smakbiten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försoning var helt underbar. jag väntar med spänning på vad som ska hända...

      Radera
  3. Känner mig lite sugen på den här, har hört mycket om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har faktiskt hört skiftande omdömen. får se vad jag tycker

      Radera
  4. Jag har bara läst en bok av McEwan och den övertygade mig inte. Men jag borde kanske ge honom ytterligare en chans. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att han växlar. har inte läst allt på något sätt. men Försoning var helt strålande

      Radera
  5. Den boken har jag precis fått hem och skall läsa. Det låter som jag kommer att bli ganska frustrerad över den mannen... Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, om han fortsätter på det sättet kan en ju få spader

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Den här boken tyckte jag var riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det låter bra. ska läsa på tågresa idag

      Radera
  7. Jag har inte läst något av McEwan, men har funderat på att göra det. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag rekommenderar Försoning. Både boken och filmen, faktiskt

      Radera
  8. Det här blev min favorit av förra årets böcker. Hoppas du också gillar den! :) Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gläder mig! ska läsa vidare under tågresa senare idag

      Radera
  9. Den låter väldigt intressant, tack för tipset. :-)

    SvaraRadera
  10. McEwans böcker har det varit mycket skriverier i positiva ordalag om, kanske speciellt denna. Tack för smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försoning är min favorit hittills. McEwan brukar bli mycket omskriven

      Radera
  11. Tack för smakbiten! Har ännu inte läst något av McEwan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försoning är ett säkert kort. ska bli intressant och se hur dn här utvecklar sig

      Radera
  12. Tack för smakbiten, har endast läst Försoning av McEwan ännu

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har inte tyckt om allt av McEwan. får se hur det utvecklar sig. Försoning gillade jag skarpt

      Radera
  13. Den vill jag nog läsa vid tillfälle. Tack för smakbiten. :)

    SvaraRadera
  14. Jeg har bare lest om forlatelse av Ian McEwan. Denne hørtes ut som den kunne være like tøff å lese. Men verd det, absolutt. Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  15. tack! bitvis strålande vårväder i Stockholm! jag läser vidare!

    SvaraRadera
  16. Har ikke lest noe av forfatteren før men jeg har denne boken liggende og har lenge hatt planer om å lese den så tusen takk for både smakebit og påminnelse. Ha en fin søndag :-)

    SvaraRadera
  17. söndagen har varit så fin, men nu går den mot sitt slut. läs Försoning också!

    SvaraRadera
  18. En författare som dyker upp framför mina ögon lite nu och då - mycket på sistone. Kanske är det meningen att jag ska läsa något av honom då ;)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är det säkert! Försoning älskade jag. Domaren är snart klar. nu hänger mycket på slutet

      Radera
  19. Tack för smakbiten! Jag har inte läst så mycket av McEwan än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. han är mycket läsvärd. allt är inte lika bra dock

      Radera
  20. Den här har jag läst, den var intressant.Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är snart klar med den. första delen är jag mycket nöjd med. fär se hur det slutar

      Radera
  21. Tack för smakebiten, den vill jag läsa någon gång.

    SvaraRadera
  22. Ian McEwan er en spennende forfatter som jeg ikke har fått lest noe av enda. Takk for smakebit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. han är läsvärd. tar upp frågor till debatt

      Radera
  23. Jag får säga att Jack inte låter som någon trevlig typ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det är han inte. men det är inte hustrun heller

      Radera