torsdag 11 februari 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven T

Den här veckan handlar det om bokstaven T och som vanligt är det fyra kvinnor som ska presenteras, konstaterar enligt O.
Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på T. Kim Thúy. Hennes självbiografiska roman Ru (som betyder Vaggsång) kom på svenska 2011. Det är en fantastisk och sparsmakad berättelse om hur författaren flyr ifrån Vietnam och hamnar i Kanada. Efter det har romanen Man kommit ut och i maj kommer VI. Obs! Namnet är klickbart.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på T vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Ellen Trotzig. Österlens första målarinna enligt konsthistorikern och författaren Birgit Rausing. Ellen Trotzigs färgskala var mestadels jordig, men i ett märkligt självporträtt med tulpaner blommar hon ut i rött.
Vilken kulturell kvinna på T har följt dig länge? Här säger jag Elizabeth Taylor. Hon var så vacker och så mänsklig och  väldigt skicklig skådespelare. Jag tänker bland annat på hennes rolltolkning i Vem är rädd för Virginia Woolf och i filmer som Katt på hett plåttak och Cleopatra. Hennes kärlekshistorier med spännande män gjorde inte saken sämre för en ung beundrare. Dessutom var hon god vän med t. ex. Michael Jackson och engagerade sig i kampen mot aids.
Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på T har du ännu inte utforskat?
Det får bli den norska författaren Trude Marstein. Hon första roman på svenska heter Göra gott; den andra Ingenting att ångra. Den tredje romanen handlar om en man som är notoriskt otrogen. På grund av sin sitt stora förråd av kärlek, tror han själv. Hem till mig heter den.


16 kommentarer:

  1. Kim Thúy ja, hon finns ju på min nyfiken-på-lista. Tänkte inte på det.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Birgitta Trotzig är lite svår. inte Ellen

      Radera
  3. Elizabeth Taylor är en stor personlighet.

    SvaraRadera
  4. Åh bra val på T. :) jag älskar också Elizabeth Tayler. katt på Hett plåttak är en favoritfilm för mig :)

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. kul att du säger det! ska genast läsa den!

      Radera
  6. Elizabeth Taylor är ju underbar.

    Jag gillar nog de flesta Troztig-kvinnor oavsett författare eller konstnärer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elizabeth T talade till en.
      Birgitta Trotzig är en fantastisk författare som kräver en del av sin läsare. Ellen T tycker jag mycket om

      Radera
  7. Tänk att Elizabeth Taylor vägrade poppa upp i min skalle!

    SvaraRadera
    Svar
    1. konstigt, Robert, Elizabeth T och Tove J var de första jag kom på

      Radera
  8. Kim Thuy tog jag på bokstaven K - annars hade hon kommit här :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon förtjänar att vara med på såväl K som T :-)

      Radera