onsdag 17 februari 2016

Modigt och rörande

Jag har inte läst något av Martina Haag tidigare. Men nu läste jag Det är något som inte stämmer. Den tilldrar sig på två plan; det ena där själva berättelsen äger rum och det andra när den skrivs i en STF - stuga i  Ráhnukka, Europas sista vildmark. Bokens huvudperson, Petra, tillbringar tre veckor i ensamhet som stugvärd i en sällan besökt fjällstuga. Petra är sårad och illa åtgången. Hon har lämnat alla sina kryckor hemma; cigaretterna, de ångestdämpande pillrena och sömntabletterna. När hon lämnar stugan är hon inte botad, men har uppnått en viss balans. Och hon har hon skrivit 195 sidor. Petra längtar efter de små sönerna som varit i Grekland med sin far, Anders Wallin. Bokens absolut bästa delar är de som beskriver det mest smärtsamma. Det hela börjar med att Petra känner på sig att något inte stämmer; Petra fattar misstankar på allvar; Petra försöker tala med Anders, som slår ifrån sig; Petra försöker med familjeterapi, Petra förhandlar med sig själv, Gud och Anders. Hon ska byta glödlampor, hon ska städa under alla möbler, hon ska inte jogga så mycket och hon kan visst säga upp kontraktet på sin lilla skrivarlya. Bara Anders inte lämnar henne. Anders förnekar i det längsta att det finns någon annan. Men en vacker dag är tiden mogen. Anders talar och säger att han faktiskt blivit kär i Klara Boman. Martina Haags skildring är så naken och enkel och så stark. När det är som värst tröstar sig Petra med att krypa in i Anders´röd - och svartrutiga jacka för där finns förfarande kvar en doft av honom. Lotta Kühlhorns omslag är kongenialt.

13 kommentarer:

  1. (skilsmässor tynger - tyckte synd om Horace Engdahl när han berättade hur dåligt han mådde)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gjorde jag också. det var också starkt och modigt

      Radera
  2. Jag inte heller läst något av Haag, men den här romanen slukade jag. Delvis pga skvallerfaktorn, men också för att den faktiskt är välskriven. Jag tyckte även om stugvärdsdelarna. Började tom fantisera om att leva så några veckor - tills jag läste de där läbbigare partierna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst, det var inget fel på stugvärdsdelarna, men jag tyckte att de andra avsnitten var skrivna med hjärteblodet. säkert härligt att bo i vildmarken. men - jag hade varit mörkrädd!

      Radera
  3. Århundradets kärlekskrig av Ebba Witt-Brattström nästa i tur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller hur, Hannele! men först får hon komma in i Svenska Akademien

      Radera
    2. (haha, familjebråk i Akademien :)

      Radera
    3. inte nödvändigtvis. om var och en är proffsig och sköter sin uppgift. men jag tror inte att Ebba vill. hon verkar vara förargad på hela Sv Ak som sådan

      Radera
  4. Den här boken lockar verkligen.

    SvaraRadera
  5. Expressens löpsedel idag: Marina Haags ilska efter skilsmässan

    SvaraRadera
    Svar
    1. har jag inte sett. kan nog vara hälsosamt med lite rejäl ilska

      Radera
  6. Jag är inte så förtjust i Martina Haags filmer och har inte läst något av henne tidigare, men den här boken var överraskande bra. Jag tror att hennes bok kommer att vara ett stöd för många som går igenom samma sak, att bli lämnade. Hon skriver så självutlämnande och trovärdigt. Den fick 3/5 av mig, men var en bladvändare och innehållsmässigt bättre än så. Det var språket och enkelheten som drog ned mitt betyg.

    SvaraRadera