fredag 26 februari 2016

Bokbloggsjerka 26 - 29 februari

Omöjligt! tänkte jag när jag läst frågan i Annikas Bokbloggsjerka! Därefter slog jag upp fanfiction och sedan tänkte jag en stund och kom på att jag kanske ändå hade några titlar som byggde vidare på sammanhang och karaktärer som redan fanns. Och så tänkte jag att den sortens litteratur endast i undantagsfall blir bra. 
 
Lånad bild
Den första jag tänkte på var Death comes to Pemberley av P. D. James vilket ju är en slags påbyggnad till  Pride and Prejudice av Jane Austen. Jag påbörjade läsningen, men kom aldrig till slutet.

Rhett Butlers berättelse av Donald McCaig har jag inte ens försökt läsa. Tror inte att jag kommer att göra det heller. Däremot är jag lite nyfiken på att se om filmen. Kanske.
Ruths resa av Donald McCaig är en Mammys livshistoria. Mammy som uppfostrade Scarlett O´Hara i Borta med vinden.
Emma Tennant har skrivit en bok om Thomas Hardy´s Tess. Om den står det så här i Daily Mail: "Tennant gets her teeth into Hardy. For her dissection of this monster alone, the book is worth reading. But the fictional story of her Tess develops a strengt of its own." Lustmord på en av mina favoritförfattare! Usch!
Undantaget som bekräftar regeln är Gregorius av Bengt Ohlsson. Det är en underbar roman som betecknas som en parafras av Hjalmar Söderbergs roman Doktor Glas.
Kanske är parafrasen en äldre form av fanfiction? Liksom i så fall pastischen, plagiatet, travestin och parodin? 

30 kommentarer:

  1. Man skulle nog kunna säga att jag principiellt är mot hela idén, om jag nu fattat fanfiction rätt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är just det som är frågan. vad är det egentligen?

      Radera
  2. vad är det för skillnad med spin-ofs och fanfic?

    SvaraRadera
    Svar
    1. en annan bra fråga! vet vet inte du. vem vet inte jag. ska vi fråga Ebba?

      Radera
  3. Vi är många som googlat veckans nyckelord!

    SvaraRadera
    Svar
    1. utan något som helst resultat! så mycket för Wikipedia!

      Radera
  4. Vi är många som googlat veckans nyckelord!

    SvaraRadera
  5. Fanfiction känns nästan som lite fusk i bland :)

    SvaraRadera
  6. Jag har lite delade meningar kring det här, tänker att det kan väl förekomma till en viss gräns :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. lite svårt att veta var den går i så fall. jag tror att alla är lite kluvna till fenomenet som sådant...

      Radera
  7. Rhett Butlers berättelse och Ruths resa känner jag inte till. Borde kanske kolla dem.
    Jag tror också att fenomenet är mycket äldre än ordet fanfic.

    SvaraRadera
  8. ingen tycks veta riktig vad fanfiction är egentligen. men det känns som om hjulet uppfunnits igen

    SvaraRadera
  9. Det var bra tips. Borde kanske läsa de där så kanske jag började fatta fanfic lite bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vet inte riktigt om detta är fanfiction, men de bygger ju vidare på miljöer och karaktärer som redan finns

      Radera
  10. Death comes to Pemberly skulle jag gärna läsa. Den verkar mycket intressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det råder lite olika meningar om det, MissMagic

      Radera
  11. Parafras är ett bra begrepp! Fan Fiction är väl bara ett modernare ord på samma sak.

    SvaraRadera
  12. Death comes to Pemberly står ju faktiskt i hyllan.

    SvaraRadera
  13. Började fundera på det där efter ett samtal på jobbet, vad är egentligen fanfic? Då kom just Death comes to Pemberly upp, och nya boken i Millenium-serien till exempel. Är de mer okej fanfic än sånt som "okända" skriver på nätet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller också är fanfiction det som skrivs på nätet av amatörer? vad vet jag?

      Radera
  14. Ju fler inlägg jag läser desto mer förvirrade blir jag. Det här var verkligen inget lätt ämne. Jag fattade som att fanfic är skrivna av amatörer men nu är ni några som lyft fram "riktiga" författare vars verk inspirerats från någon annans verk och då blev det rörigt igen. Märkligt svår genre att greppa det här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja någon riktigt bra förklaring har vi inte sett. kanske är det meningen att fanfiction ska skrivas av amatörer på nätet?

      Radera
  15. Ju fler inlägg jag läser desto mer förvirrade blir jag. Det här var verkligen inget lätt ämne. Jag fattade som att fanfic är skrivna av amatörer men nu är ni några som lyft fram "riktiga" författare vars verk inspirerats från någon annans verk och då blev det rörigt igen. Märkligt svår genre att greppa det här!

    SvaraRadera
  16. Du fick ihop några stycken i alla fall :)

    SvaraRadera
  17. Death Comes to Pemberley var överraskande seg tyckte jag. Du verkar ha haft en liknande upplevelse.

    SvaraRadera