söndag 7 februari 2016

En smakebit på søndag

Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten anordnar varje söndag en läsutmaning, En smakebit på søndag. En behöver bara rätta sig efter en enda regel: No spoilers! Idag vikarierar astridterese
 " Fillus de anima. Själabarn. Så kallas de barn som blivit till två gånger, av en kvinnas fattigdom och en annan kvinnas ofruktsamhet. Maria Listeru var barn av en sådan andra födsel, en sen frukt av Bonaria Urrais själ. - Om Bonaria Urrai inte blivit född rik  skulle hon nog gått samma öde till mötes som alla kvinnor som blivit utan man, och hade inte kunnat skaffa sig en själadotter. Som änka efter en man som aldrig gift sig med henne, skulle hon under andra förhållanden kanske ha blivit prostituerad eller möjligen hemvårdarinna eller klosternunna bakom evigt stängda fönsterluckor och svartklädd intill döddagar. Det som berövat henne brudklänning var kriget, även om en och annan i byn hävdade att det inte var sant att Raffaele Zineu hade stupat vid floden Piave: troligare var att han, slug som han var, hade hittat en kvinna där borta och besparat sig resan hem för att förklara. Kanske var det därför som Bonaria Urrai var gammal redan när hon var ung, och ingen natt föreföll Maria så svart som hennes kjol. Men änkor efter levande äkta män var byn full av, det visste kvinnorna som skvallrade och även Bonari Urrai visste det." Från sidorna 7 och 10 i Själamakerskan av sardiska författaren Michela Murgia. Fler smakebitar HÄR

43 kommentarer:

  1. Den här verkar väldigt intressant. Tack för smakbit och tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är den! förstår inte att jag inte läst den tidigare

      Radera
  2. Fattar inte riktigt hur man blir till två gånger :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbit, helt okänd bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. för mig också tills jag läste en artikel om italienska författare

      Radera
  4. Låter väldigt fascinerande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är den! gillar kärvheten som stämmer väl med karaktärer och miljö

      Radera
  5. Den var ukjent for meg, men jeg likte veldig godt uttrykket sjeledatter. Det var en fin måte å se det på :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, de är verkligen själsfränder, Maria och tzia Bonaria. åtminstone för en tid. tack, här skiner solen!

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Lter intressant! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Tack för en intressant smakbit. Den boken måste jag kika närmare på.

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten! Blir lite nyfiken på den boken. :)

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Intressant berättelse, men inte helt lättförståelig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. läs hela boken, Lotten! inte svårförståeligt bara annorlunda

      Radera
  11. Tack för smakbiten - som väckte min nyfikenhet!

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten och hoppas du får en fin söndag!

    SvaraRadera
  13. Takk for interessant smakebit! Så mange bøker det finne der ute :)

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten! Låter intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är verkligen mycket intressant! ska snart skriva lite mer om den

      Radera
  15. Helt ny bok för mig. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ny för mig också. den kunde gott fått lite mer uppmärksamhet

      Radera
  16. Tack för smakebiten, den verkar bekant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hade inte en aning om den förrän jag läste en understreckare i SvD

      Radera
  17. Svar
    1. tack! jag tycker så mycket om boken. den är läst nu

      Radera
  18. Denna var jag nyfiken på först när den kom men tror inte riktigt det är min kopp te ändå.. vem vet, någon gång kanske jag tar tag i den ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag uppskattade den mycket. annorlunda miljö, annorlunda sätt att se på saker och ting

      Radera
  19. Ukjent bok for meg. Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  20. Den smakbiten satt fint. Tack!

    SvaraRadera
  21. Tack för smakbiten. Den här verkar så intressant.

    SvaraRadera