söndag 14 februari 2016

En smakebit på søndag

Marie på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten uppmanar oss varje söndag att dela med oss av det vi just läser. Enda regeln: Inga spoilers!
Idag har jag valt en stycke från sidan 118 i Richard Flanagans Bookerprisbelönade roman Den smala vägen mot norr. Författarens berättelse
bygger på faderns liv och upplevelser som fältläkare under byggnationen av Dödens järnväg. Japanerna tvingade allierade krigsfångar och andra att bygga en järnväg genom djungeln från Bangkok till Burma. Fältläkaren, Dorrigo Evans, tänker som gammal man tillbaka på sitt liv i synnerhet alla kvinnorna och upplevelserna under kriget. "/Major/Nakamura arbetade med japanska kartor, japanska planer, japanska ritningar och japanska bruksanvisningar för att skapa japansk ordning och japansk mening åt den meningslösa, avsiktslösa djungeln och de sjuka och döende krigsfångarna, det var en virvel som tycktes sakna både orsak och verkan, en växande grön malström som snurrade allt fortare. Och in och ut ur malströmmen kom nya order och ändlösa strömmar av romusha /slavarbetare/ och krigsfångar som kom och försvann lika oförutsebart och obegripligt som floden Kwai eller kolerabacillen. Någon enstaka japansk officer kunde stanna över natten för en kväll med sprit, skvaller och nyheter, och då kunde de stärka varandra med tal om japansk ära och den obetvingliga japanska andan och den förestående japanska segern. Sedan förvann de också till sitt eget helvete någon annanstans längs den här ständigt växande, vanvettiga järnvägslinjen."

Fler smakebitar HÄR
                                      

 

46 kommentarer:

  1. Mycket japanskt i den texten. ;) Ingen bok jag känner till detta - tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det var en snutt med ovanligt mycket japanskt i

      Radera
  2. Det där är ju en intressant och hemsk tid i vår historia. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är ju hemskt. och det där talas det ju inte så mycket om

      Radera
  3. Den här boken vill jag väldigt gärna läsa. Gav den till pappa i julklapp för två år sedan, så jag får väl låna den av honom :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var en bra julklapp! klokt att köpa sådant en själv vill läsa

      Radera
  4. Den boken vill jag också läsa, verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är den. layouten är väldigt fin också

      Radera
  5. Verkar intressant! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten! Jag ör nyfiken på författaren - ska nosa vidare :)
    OS! Länkningen på smakbite-sidan leder till förra veckans bok :) Nog hittar man hit ändå - men du kanske ville veta, tänkte jag!

    SvaraRadera
  7. tack, snälla du! klart att jag ville veta!
    jag tycker så här långt mycket om boken!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Den här boken fick jag av min mor på engelska förra julen, men har fortfarande inte läst den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör det! den är så bra. Dorrigo Evans minns hela sitt liv. inte bara
      järnvägsbyggandet

      Radera
  9. Jeg vet at jeg har hørt om forfatteren før, men jeg er ikke helt sikker på i hvilken sammenheng. Det hørtes ut som boken handler om et grusomt kapittel i Japans historie og jeg er ikke sikker på om jeg er sterk nok til å lese den. Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den handlar bland annat om järnvägsbyggandet. men Dorrigo Evans hade ett liv utöver det.

      Radera
  10. Låter intressant! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. är mycket intressant också. ett under att någon överlevde

      Radera
  11. Svar
    1. en bit historia som jag inte visste så mycket om. mer än själva brobiten,då

      Radera
  12. Den høres interessant ut! Takk for at du delte.

    SvaraRadera
  13. Låter väldigt intressant. Tack för tipset! :)

    SvaraRadera
  14. Denna bok verkar väldigt intressant. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är verkligen något utöver det vanliga!

      Radera
  15. Tack för intressant smakbit!

    SvaraRadera
  16. Älskar filmen Bron över floden Kwai, men har aldrig läst om den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. men jag antar att det rör samma flod. fastän boken/filmen Bron över floden Kwai lär vara mer romantiserad

      Radera
  17. Låter intressant.
    (Men länken hos Flukten fra virkeligheten pekar fel.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. den första länken ja, men inte den andra. vet inte hur en ändrar...
      boken är mycket intressant

      Radera
  18. Känner igen den här på något sätt men jag kan ha fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. du har säkert rätt, Ewa. det talades ju om den när den fick Bookerpriset 2014

      Radera
  19. Tack för smakbiten, låter intressant.

    SvaraRadera
  20. Får mig att tänka på Bron över floden Kwai. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det måste föra sig om samma flod, men Bron över floden Kwai är mera romantiserad

      Radera
  21. Låter som en bok för mig. Jag är intresserad av andra världskriget men har inte läst så mycket om Japans del i kriget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den här boken borde passa många, egentligen

      Radera