måndag 6 juli 2015

Till havs, till haaaavs till havs...

Lyrans TEMATRIO handlar om HAVET. Välj romaner som handlar om hav, som har hav i titeln eller gör som jag och välj dikter som handlar om hav, säger Lyran. Det känns fint så här en sommardag vid havsstranden. Men alla havsböckerna står hemma i hyllorna så det blir väldigt mycket att gräva i minnet och bloggarkivet. Jag tänker blanda och ge.

1. TOLV HAV diktsamling av Stina Aronson; en av författaren Therese Bohmans favoritböcker. Den kom ut första gången 1930 och gavs ut i ny upplaga 2009 på förlaget Rosenlarv. Anna Jörgensdotter ha skrivit ett förord och Nina Lekander  efterord. Stina Aronson kan påminna om Edith Södergran. Tolv hav sägs ha sitt ursprung i författarens kärleksaffär med Artur Lundkvist.
2. DEN LILLE HAVFRUE , Den lilla sjöjungfrun, av H. C. Andersen.
En liten sjöjungfru förälskar sig i en prins och går till en sjöhäxa för att få något medel som gör henne till människa. Hon får betala med sin vackra röst och blir därefter stum. Hennes älskade prins gifter sig med en prinsessa. Om sjöjungfrun dödar prinsen innan solen går upp efter hans bröllopsnatt kommer hon att åter bli sjöjungfru. Men hon förmår inte. Hon kastar sig i havet och blir till skum.
3. BROTTSJÖAR av den franska författaren Claude Gallay. Havet och och det vindpinade landskapet är mycket framträdande i boken liksom alla djuren; fåglar först och främst, får, katter, grisar och kor. Havet ger och havet tar. Havet kvittar det lika. Människan och hennes ävlan ter sig intiga inför det överväldigande och mäktiga havet.

24 kommentarer:

  1. Tre helt okända böcker för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Lilla sjöjungfrun i originalsagan är så hemsk och sorglig! Disneyversionen däremot är gräslig...

    SvaraRadera
  3. Ja jag har läst mittenboken eftersom jag hade de flesta H C Andersen sagor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. som liten läste jag ett flertal av H. C. Andersens ganska rysliga sagor. nu tål jag dem sämre

      Radera
  4. Har inte läst någon av böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Inte läst någon av dessa, inte ens Den lille havfrue, den måste jag ju bara läsa! Härligt med gamla sagor. :)
    Stort tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. väl bekomme! liten varning för sjöjungfrun. den är grym

      Radera
  6. Den lilla sjöjungfrun har man ju läst några gånger. Tack för tipsen om de andra två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. länge sedan jag läste den lilla sjöjungfrun nu, men den är väldigt sorglig

      Radera
  7. Den lilla sjöjungfrun är förstås en utmärkt klassiker. Gallay kände jag inte till; tack för tips!

    SvaraRadera
  8. Jag vet att jag har haft en vackert illustrerad version av Den lilla sjöjungfrun, men jag måste nog nästan ha gjort mig av med den eftersom jag inte kan hitta den någonstans... Men det är en fruktansvärt tragisk berättelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är den tragisk! särskilt när man läser den i vuxen ålder

      Radera
  9. Grattis! Du vann påsen och teet i min utlottning. Läs mer: https://kajsasbokblogg.wordpress.com/2015/07/07/och-vinnaren-ar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. trevligt, Kajsa! jag följer instruktionerna!

      Radera
  10. Den lilla sjöjungfrun är jag säker på att jag läst, men sagorna förr var verkligen inga snälla saker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, de var ofta riktigt grymma. särskilt nu när man läser dem som vuxen

      Radera
  11. Tre intressanta titlar! Den lilla sjöjungfrun minns jag att jag läste för längesedan, en grym saga som inte alls påminner om de gulliga disneyfilmerna.

    SvaraRadera