söndag 5 juli 2015

En smakebit på søndag

"När jag öppnade antikvariatet den där morgonen kände jag mig som efter en lång resa, men jag hade bara en kort natt bakom mig. Den älskvärda och instängda lukten av böcker som stolta, deppiga eller likgiltiga väntade på ett nytt liv slog emot mig. De krävde något av mig. Att jag skulle finnas där för dem. Jag var yr och mådde lite illa, men det skulle ge med sig. För att lindra det behövde jag bara ta på mig glasögonen, äta mackan jag köpt på vägen och så vädra lite..."
Så inleds  Fallers stora kärlek av den tyske författaren Thommie Bayer. Vilken antikvariatsälskande boknörd blir inte lockad av den inledningen?
Marie på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten administrerar den här läsutmaningen. Fler smakebitar hittar du HÄR

43 kommentarer:

  1. Ja jag blev i varje fall helt klart lockad, men så är man ju också en sådan där "nörd" på området. :D
    Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. man är ju det, ja. alla nördar känner igen sig.

      Radera
  2. Jo, du har nog rätt, den inledningen lockar i varje fall mig. Men så är jag en stor antikvariatsvän också!

    SvaraRadera
  3. Jag som ofta tycker att det luktar lite unket i antikvariat. Har nog inte hittat rätt affär ännu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. du får ge dig tid att rota också! då du kommer att hitta dyrgripar. och sedan kommer du att äääälska antikvariat.

      Radera
  4. Det finns alltid en härlig mögeldoft i antikvariaten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte mögel, Robert! då har du halkat in i fel antikvariat!

      Radera
  5. Onekligen lockande! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hoppas att boken håller vad inledningen lovar!

      Radera
  6. Jag gillade smakebiten, fast jag föredrar lukten av nya böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nya böcker i all ära, men de saknar patina

      Radera
  7. En väldigt lockande smakbit! Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tyckte att det var en utmärkt inledning på en bok!

      Radera
  8. Denna smakbiten gjorde mig nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag förväntar mig mycket av den här boken!

      Radera
  9. Åh vilken trevlig smakbit.Den gav mersmak!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Passande för en boknörd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. skulle tro att den tilltalar många boknördar. man blir förväntansfull!

      Radera
  11. Det var en fin smakebit! Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  12. tack, Evelina! nu infinner sig kvällssvalkan så sakteliga

    SvaraRadera
  13. Känner inte till författaren men den tilltalar mig! Tack för smakbiten. Ha en bra söndagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, Bayer är väl inte så känd. ännu. kvällen är välsignat sval

      Radera
  14. Tack för smakbiten! en för mig okänd bok. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. imorgon skall jag fortsätta läsningen

      Radera
  15. "Vilken antikvariatsälskande boknörd blir inte lockad av den inledningen." Huff, det er så sant! Alt som foregår i antikvariat/bokhandler = full klaff. Vi er vel litt forutsigbare. Men smakebiten virker veldig søt, takk for at du delte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hoppas mycket på resten av boken också!

      Radera
  16. Svar
    1. jag gillar den inledningen. den ställer krav på resten av boken

      Radera
  17. Härlig smakbit! Blir jätte nyfiken på boken som jag inte kände till ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag lämnar liten rapport. hoppas att den håller!

      Radera
  18. Precis så luktar det på ortens lilla lokala bokantikvariat där jag bor. Där känner man sig hemma. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. underbart med ett antikvariat på orten! man glömmer tiden på antikvariat

      Radera
  19. Svar
    1. eller hur, Hannele? jag tänkte väl att du skulle instämma!

      Radera
  20. Nu blev jag sugen att gå in på ett antikvariat. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är alltid sugen på antikvariat. så väldigt spännande!

      Radera