måndag 27 juli 2015

Sån´t som är blött

Lyran gör dygd av nödvändigheten i sitt ämne för veckans tematrio: "Det är allt rätt mycket regn den här sommaren, det mesta känns lite blött. Temat för veckan är därför sån't som är blött. Och detta något ska dessutom finnas med i titeln. Alltså, berätta om tre böcker vars titel innehåller något som är blött!"

1. Sjömannen som föll i onåd hos havet av Yukio Mishima (1925 - 1970). Mishima är en av Japans viktigaste efterkrigstidsförfattare. Han skrev romaner, noveller, essäer, skådespel, filmmanus m.m. Sjömannen som föll i onåd hos havet är ett triangeldrama mellan en mor, hennes son och en man som vill gifta sig med henne.  
2. Svarta vatten av Attica Locke tilldrar sig i Houston, Texas, 1981.  Jay Porter är jurist och har bjudit sin gravida hustru på en romantisk båtfärd med månsken och ljus från staden vid flodens stränder, men inget blir som han tänkt sig. Inte hade han i sin vildaste fantasi kunnat tänka sig att det skulle bli skottlossning och att de skulle fiska upp en medtagen kvinna ur flodens svarta, oljiga vatten. 

3. Det första vårregnet
Som ett nät av svarta spindelvävar
hänga trädens våta grenar.
I den tysta februarinatten
sjunger sakta, klingar, svävar
fram ur däldens snår och stenar
suset av en källas vatten.

I den tysta februarinatten
gråter himlen stilla.

Vilhelm Ekelund 
 

29 kommentarer:

  1. Svarta vatten har jag läst och tyckte inte alls om den. Jättefin dikt du hittat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag väntar nu på Attica Lockes nästa bok som kommer i höst. Ekelunds dikt är riktigt fin tycker jag också

      Radera
  2. Jag tycker också att det var en fin dikt :)

    SvaraRadera
  3. Detta var tre titlar som jag inte hört talas om tidigare. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. håll till godo! tror kanske att du skulle gilla Attica Locke

      Radera
  4. Ja, nog är det en blöt sommar vi har....och blåsig.
    Vacker dikt, tänk vilken Tur att det finns poesi :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är synd att solen inte skiner något mera. vi nordbor behöver vårt ljus. jag läser gärna poesi

      Radera
  5. Svarta vatten funderade jag på att välja också :-)

    SvaraRadera
  6. Som vanligt hittar jag så mycket nytt och intressant här hos dig!

    SvaraRadera
  7. Jag blir väldigt nyfiken på den första. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  8. Svarta vatten verkar vara en bok för mig, jag gillar deckare och thrillers och är alltid på jakt efter nya författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är verkligen riktigt bra. det kommer en ny bok på svenska av henne i höst. en tredje finns på engelska

      Radera
  9. Alla tre böckerna är nya för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
  10. Sjömannen låter som en intressant bok :)

    SvaraRadera
  11. Svarta vatten är den enda jag läst i din trio och jag var inte alls speciellt förtjust i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tyckte om den och ser fram emot nästa som kommer i höst

      Radera
  12. Svarta vatten lät spännande, och dikten var fin. :)
    Tack för tips!

    SvaraRadera