söndag 12 juli 2015

En smakebit på søndag

"Aldrig i hela mitt liv, sa Canelli, har jag varit inne på Stanford Court. Inte en enda gång. Han svängde in vår bil på Stanford Courts gästparkering och betraktade hur en uniformerad dörrvaktmästare högtidligt närmade sig Rollsen som stod framför oss. Med runda, dystra ögon stirrade Canelli först på dörrvaktmästaren, sen på Rollsens flotta passagerare och slutligen på hotellets imponerande entré. Vid tjugosju års ålder med ett klotrunt svartmuskigt ansikte, en väldigt fläskig kropp och ett ständigt förvirrat uppträdande , var
Lånad bild
Canelli för evigt den undrande oskulden. För Canelli var varje ny erfarenhet en källa till förundran och vanligtvis också föremål för en lång omständlig kommentar. När jag hade valt ut honom till min avdelning och befriat honom från hans uniform, menade vissa av mina överordnade att jag gjorde ett misstag. De hade haft fel. Just det att han inte såg ut som en snut, uppträdde som en snut eller tänkte som en snut gjorde, lyckades Canelli ofta där andra detektiver gick bet."   Så börjar Kvinna funnen död av den amerikanske deckarförfattaren Collin Wilcox. Pan - förlaget; nr 382 i serien Manhattan - de stora deckarna i det lilla formatet. Övers.: Peter Lindforss. 1983 Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten står för söndagsutmaningen.  Fler smakebitar hittar du HÄR                                     

34 kommentarer:

  1. Den boken har jag missat. Jag gillade smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, Robert! ibland vill man damma av de gamla mästarna

      Radera
  2. Härligt! Pratade med brorsan häromdagen om Manhattan-böckerna och vi var vansinnigt sugna båda två på att läsa om dem. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, de är faktiskt lite kul! ska se om jag hittar flera

      Radera
  3. For et fantastisk fint cover – akkurat rett mengde kitch. Og veldig fin blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, Signe! återstår att se vad jag tycker om resten av boken

      Radera
  4. Vilken nostalgi! Älskade den här typen av böcker i min ungdom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. kan inte begripa var jag fått boken ifrån! men jag måste själv ha köpt den och jag har också skrivit namn i den

      Radera
  5. Tack för smakbiten! Okänd bok för mig. :)

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten.
    Nu måste jag kolla i mammas förråd,
    jag tror att hon har några sådana här
    böcker där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har nog köpt på antikvariat, tror jag. kul att rota i bokförråd!

      Radera
  7. Okänd bok för mig! Jag gillade smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Collin Wilcox känner jag igen fastän jag trodde att han stavade med ett l

      Radera
  8. Låter som upplägg för en film :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Härlig nostalgi Hittade en hel del Manhattan böcker när jag rensade förrådet för några år sen :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. vet inte var jag fått denna ifrån. troligtvis antikvariat. ska snart läsa den

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Härligt att damma av gamla godingar ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller hur, Lotten? i ordets alla bemärkelser!

      Radera
  11. Takk for fin smakebit! Boka frister - liker gammel krim, det er en helt annen "svung" over den krimlitteratur enn dagens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ibland är det så, det håller jag med om. ska bli intressant att läsa vidare i denna

      Radera
  12. Okänd bok för min del, men den lät lite lockande :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, inledningen är bra. får se hur det blir med resten

      Radera
  13. Ägde ett gäng Manahattan-deckare för länge sedan. Har tyvärr inte haft plats att spara alla mina gamla böcker, annars hade de varit spännande att läsa igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det där med hyllplats är ju ett ständigt problem för oss boknördar

      Radera
  14. Den känner jag inte till alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, den är nog inte så känd som serien i stort

      Radera