söndag 19 juli 2015

Fåfängligheters fåfänglighet

"För att undgå upptäckt är jag ständigt på språng. För att själv göra upptäckter är jag ständigt på språng.
Det är natt. Jag sitter vid min datorskärm. Det har kommit e - post till mig. Jag öppnar den. Det står - Frihet, bara för en natt. "
Om inte Flukten fra virkeligheten tagit semester till den 9 augusti är det smakebiten jag skulle ha bjudit på idag, söndag. Nu blev det istället så att jag i rasande fart läste hela Jeanette Wintersons Powerbook från 2000 i översättning av Ulla Roséen, Wahlström & Widstrands förlag. Den tilldrar sig i cyberrymden med den frihet det innebär. Inget spelar egentligen någon roll; kön, ålder, tid, plats, och så vidare. Berättarjaget skriver berättelsen för/om ett du, som deltar på egen risk. Man går in i berättelsen som en person och lämnar den som en annan. Myter och sagor lämnar stoff till en del av berättelsen som ytterst handlar om människans sökande efter sanning, evig kärlek och allt annat som är omöjligt att finna, men som är värt att sträva efter. Litterära referenser hittar man ofta. En märklig bok som rör sig i gränslandet mellan fiktion och verklighet, skriven på ett lekfullt språk som gör att man svävar igenom de 283 sidorna och villigt låter sig förföras av författarens kapriser. Och det är en typisk understrykningsbok - full av aforistiska formuleringar. Innehållsförteckningen kallas Meny: man öppnar hårddisken, väljer nytt dokument, söker, väljer, startar om, tömmer papperskorgen och sparar.
Kaosutmaning 2015


8 kommentarer:

  1. Jeanette Winterson... lyckliga jag som fortfarande har denna oläst!

    SvaraRadera
  2. ja, verkligen! det är svårt att göra rättvisa åt den här boken. jag blev jätteförtjust i den. Passionen har jag inte läst så den måste jag försöka få tag i

    SvaraRadera
  3. Det här är en av mina absoluta favoritböcker :) Vet inte hur många gånger jag har läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kan tänka mig att den håller för många omläsningar!

      Radera
  4. Svar
    1. mycket originell! vet inte vad jag skulle likna den vid

      Radera
  5. Tack för tips. Häromdagen avslutade jag hennes Varför vara lycklig när du kan vara normal? Som jag tyckte mycket om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst flera av hennes romaner och verkligen gillat dem. Skymningsporten är den enda jag inte gillat

      Radera