fredag 25 november 2011

Stil. Gräver djupt i det ytliga

Lyssna för allt i världen på någon av repriserna ( lö 08.05 och o 00. 03) på dagens STIL!
Det handlade om Marilyn Monroe som modeikon; hennes kostymör William Travilla, Sveriges Dior (Sven Börje Gaborn som numera är 95 år och finns i det lilla skånska samhället Vinslöv!); masker, dagböcker och dagboksskrivande - Monroes fragment och andras; Marilyn Monroes klänningar (t. ex den sexiga i guldlamé och den plisserade som blåste så snyggt; hennes hårfärg och frisyrer och frisörer; hennes fantastiska förmåga att agera sin egen skapelse - Marilyn Monroe.
Fotograferna vittnar om hennes intuitiva förståelse för fotografi.


Ett mycket innehållsrikt program av Susanne Ljung.


Jag önskar mig Monroe, Marilyn, Fragment: dikter, dagboksanteckningar, brev i julklapp liksom
Hillarp, Rut, Dagboken. I urval av Birgitta Holm

Monroe och Hillarp vet hur dagboksskrivande ska gå till. Det är dagboken och den skrivande utan tanke på andra läsare. Patetiskt om hjärta och smärta; banalt och sant i stunden. Att sätt att hantera en känslighet och reda ut saker och ting.

4 kommentarer:

  1. Jag har läst Fragments på engelska och det är verkligen intressant läsning och inte minst berörande. Bra önskeklapp!

    SvaraRadera
  2. ...Och för övrigt är Stil ofta ett mycket bra program!

    SvaraRadera
  3. Inkling: Klart att man bör läsa Fragments på engelska. Och jag brukar försöka lyssna på Stil, som alltid är bra, men ibland alldeles extra bra.
    Som idag till exempel.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset, jag köpte Fragment till mej själv som julklapp, skört och starkt.

    SvaraRadera