söndag 6 november 2011

Squirrel seeks Chipmunk


David Sedaris har skrivit en bok med en samling fabelliknande berättelser i Animal farm - anda.
Undertitel: A Modest Bestiary.
(På bilden ser jag att det står A
wicked Bestiary. Det är närmare sanningen.)
Illustrationer:
Ian Falconer.
(Ja, det är han som har gjort bilderböckerna om Olivia.)
Jag tycker att den här sortens böcker är ganska obehagliga.
Det kanske är precis det som är meningen, förresten.
Djuren speglar mänskligt (omänskligt?) beteende, men inte som i en vanlig fabel.
Här är påföljderna till det dåliga uppförandet groteska.
Och illustrationerna understryker. Allt är grällare. Och det eventuella skrattet fastnar i halsen.
Jag är helt medveten om att många tycker att detta är jätteroligt. Men här kommer jag till korta. Sorry.
På den stora bilden ser vi David Sedaris med en uppstoppad kanin. Jag tycker att han ser lite rädd ut. Som om han inte är riktigt säker på att kaninen inte har ett ess i rockärmen...

Läs mer om David Sedaris HÄR

Inte helt oväntat varierar omdömena.
Läs RECENSION i The Globe and Mail och i
THE GUARDIAN

2 kommentarer: