torsdag 10 november 2011

I skuggan av männen















Jag blir alltid så glad när jag läser Carina Burmans recensioner.
Hon förmedlar sin lust i och till läsandet.
Dagens understreckare handlar om två nyutkomna biografier om två starka kvinnor som stod i skuggan av sina äkta män och andra män omkring dem.
Anna Maria Lenngren (1754 - 1817) hade hela det manliga litterära etablissemanget, sin man Carl Peter Lenngren och den gemensamme vännen skalden Johan Henric Kellgren som överskuggade henne.
Litteraturvetaren Torkel Stålmarcks biografi har titeln: Anna Maria Lenngren.
Med den underbara undertiteln: Granris och blåklint.
(Det var så hennes poesi doftade enligt 1800-talsskalden Oscar Patric Sturzen-Becker.)

Den andra biografin handlar om Sophie Creutz (1752 - 1824), finsk adelsdam som levde i skuggan av sin mycket berömde farbror Gustaf Philip Creutz, sin koleriske, lågadlige äkta man Lars Glansenstierna och sin älskare officeren och kvinnokarlen Göran Sprengtporten.
Kirsi Vaino - Korhonen har skrivit Sophie Creutz och hennes tid. Adelsliv i Finland på 1700 - talet.

6 kommentarer:

  1. Det är två böcker som jag blir sugen på att läsa.

    SvaraRadera
  2. Jag så artikel imorse men hann inte läsa den då. Jag läser den efter Babel ikväll.

    SvaraRadera
  3. intressant, jag har läst Carina Burmans bok om Johan Henric Kellgren.

    SvaraRadera
  4. mimmimarie: jag blev också jättepeppad

    Nattens bibliotek: gör det!Det är den värd

    Hannele: den har jag också läst. Och Islandet, romanen om Geijer och den tyska författaren Amalia von Helvig

    SvaraRadera
  5. (och jag har läst Burmans biografi om Fredrika Bremer)

    SvaraRadera
  6. nice post dear blogger

    SvaraRadera