tisdag 29 november 2011

o, forna tiders husmödrar!

Husmodern i staden och på landet av Mathilda Langlet.
Kokbok från 1884.
En husmoders första plikt är att på alla sätt ta hand om maken. Det är det primära.
Sedan ska hon uppfostra tjänstefolk och barn. Hon ska sylta, safta, baka, brygga, slakta, lappa, laga, bereda linet, sticka, virka, inreda hemmet, sköta sjuka, ta hand om trädgården, ladugården och husdjuren samt utvälja lämpliga nöjen och förströelser.
Det finns recept på hur man tillreder elgstek, kokt kalfbringa, engelsk sköldpaddssoppa, stekt orrfågel och helstekt killing; ragoutomelett, dansk kaka "lika mycket", salmi på kramsfågel, och så vidare i 1122 sidor.
Puh!

6 kommentarer:

  1. Vilken otroligt vacker bok- och visst är det intressant att läsa gamla kokböcker. (Säger jag som annars inte är så intresserad av matlagning-men historien kring det hela är synnerligen fängslande.)

    SvaraRadera
  2. Matlagning är inte min starka sida heller, Ingrid. Vilket inte hindrar att jag läser kokböcker. Och denna vackra kokbok är fantastisk
    läsning

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker bok, det är så roligt att läsa gamla kokböcker, en del tips är riktigt bra.

    SvaraRadera
  4. en del tips har man uppfunnit igen, hannele!
    recycling, typ

    SvaraRadera
  5. nej, jag menar att man uppfinner hjulet på nytt... sådant som farmor och mormor visste av tradition lanseras nu som fantastiska nya idéer.
    man återvinner tanten. så tänkte jag, hannele

    SvaraRadera