måndag 21 november 2011

Den olyckligaste av tyska diktare

Heinrich von Kleist ändade sitt liv med ett skott den 21 november 1811. Då var han 34 år.
Han var en outsider under hela sitt korta liv.
Som den unge adelsman han var borde han ha haft en officerskarriär som i en liten ask. Men det var inget han var intresserad av. I stället vinglade han omkring i tillvaron och hade en plågsam känsla av att inte existera eftersom han tyckte att ingen lade märke till honom.
Alltför ofta sätt likhetstecken mellan Kleists liv och verk
Med anledning av märkesåret 2011 har det kommit ut nya biografier i Tyskland och en nyutgivning av Peter Handbergs biografi Kleist - slutet från 1999 här i Sverige.
Modernista ger också ut fyra dramer översatta och presenterade av Horace Engdahl och ett band med prosa som kommer ut nästa år.

Läs Martin Lagerholms understreckare HÄR

Jag funderar på att försöka reparera mitt olyckliga förhållande till Michael Kolhaas.
Förra gången vi träffades var det helt fel tajming. Jag var för ung. Tror jag.

3 kommentarer:

  1. Jag var också för ung när jag läste Michael Kohlhaas... Precis som du känner jag för att reparera skadan....

    SvaraRadera
  2. Ingrid, jag kommer inte ihåg när jag försökte läsa, men jag tror att det var i något skolsammanhang.
    Och jag gillar fortfarande inte Michael Kolhaas uppsyn. Jag kanske ska låna en annan upplaga på biblioteket.

    SvaraRadera
  3. jo, man ändras lite med åren, till det bättre ;)

    SvaraRadera