söndag 20 november 2011

Från bimbo till valkyria

Therese Eriksson är född 1981. Hon är litteraturkritiker och kulturskribent och har nu skrivit en biografi om Kerstin Ekman i bokförlaget h:ströms serie Litterära profiler.
Kerstin Ekman. En värld av berättelser heter den.
Therese Eriksson gör inga anspråk på vetenskaplighet. Hon utgår ifrån Vargskinnet-serien, men gör talrika utflykter till Kerstin Ekmans övriga romaner - särskilt de fyra romanerna som ingår i Kvinnorna och staden.
Kerstin Ekman har en stark tro på berättelsen. Detta löper som en röd tråd genom hennes författarskap. Berättelsen skapar ordning och begriplighet i våra kaotiska liv.
Historien, traditionen och myten påverkar människan.
All utvecklingen sker i samklang med det förflutna.
Kerstin Ekman är en realistisk författare som inte utesluter det sällsamma och oförklarliga. De litterära referenserna är många till exempel till Hjalmar Söderberg, Selma Lagerlöf och Eyvind Johnson. Ofta går hon i dialog också med sina egna romaner.
Syftet med Litterära profiler är att skapa lust och intresse för litteraturen deklarerar man från förlagets sida. Och det har de lyckats med.
Hittills har det kommit tre titlar i serien och om alla tre har jag tyckt samma sak. Man kan hitta en hel del att invända mot; inte minst rent språkligt.
Men - det uppvägs faktiskt av författarnas egna engagemang och stora intresse . Och det entusiasmerar.

Man får verkligen lust att gräva vidare och läsa om.
Och - det var ju just det som var avsikten
.
De andra titlarna i serien:
Virginia Woolf av Björn Kohlström
Stella Kleve av Ann Lingebrandt

lördag 19 november 2011

På fatet




Vad rör sig i huvudet på en mat- och måltidskommunikatör?

De som var på kvinnofrukosten i morse fick ta del av det.

Elin Carleke berättade intressant om sin utbildning och hur hon arbetar med sitt företag På fatet och illustrerade med läckra bilder.

Fantasi och nytänkande präglar Elins arbete - ibland är det sådant som man retar sig på att man inte kommit på själv.
Piggt, fräscht och ungdomligt!

Närodlat, miljövänligt ekologiskt


Föreningen Skånelin demonstrerar
www.skånelin.se

onsdag 16 november 2011

Vackert om Fröding






















Rolf Alsing
, f. d. chefredaktör för Aftonbladet, författare till Gustaf Fröding- sällskapets årsbok 2011, Fröding och kvinnorna, talade igår kväll om sin favorit bland svenska poeter och de viktigaste kvinnorna i hans liv. Modern Emilia, systrarna Cecilia och Hedda, Ida Bäckman som charmade både män och kvinnor och sköterskan Signe Trotzig.
Och så var det alla de andra; servitriserna, tobaksflickorna och bygdens olyckliga döttrar.
Han, som skrev så vackert om kärlek, lyckades aldrig finna den under sitt alltför korta liv.
En kvinna skulle enligt Gustaf Fröding vara smärt och mild ( i betydelsen förlåtande). Det var drottningmärken.
Rolf Alsing illustrerade pedagogiskt med olika dikter; Sagoförtäljerskan som tillägnats systern Cecilia, Dolores di Colibrados till modern Emilia; En hög visa till Hildegard Alstermark som Gustaf Fröding också friade till i ett brev där han berättade att han inte var mycket att ha.
Han fick också ett avböjande

1880 träffades Selma Lagerlöf, som då var 22 och Gustaf Fröding, 20, och Selma Lagerlöf blev mycket intagen. Demonisk, mörk och tilldragande påminde han henne om Lord Byron. Vem hade trott det?
Gustaf Fröding dog 1911 och fick en otroligt pampig begravning.
Systrarna Cecilia och Hedda vilar i samma grav men om dem nämns ingenting på gravstenen...

Rolf Alsing fängslade från första stund genom sitt eget engagemang i Gustaf Frödings olyckliga öde och sina gedigna kunskaper. Han anser att Gustaf Fröding är en av de största svenska poeterna, men utan sprängstoff utomlands. Han är en svensk angelägenhet - inte bara en värmländsk.

Vanessa Sundblad och Jan - Eric Ström från Musik - och Kulturskolan sjöng Fröding till gitarr.

måndag 14 november 2011

Kura skymning 2011

Årets texter är tagna ur Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi och Beowulf.

Mikael Niemis
lillasyster, Josefine Bellan, presenterar
broderskapet
och hans bok, Populärmusik från Vittula.



Teatergruppen Lådan under Henrik Bergqvists ledning läser och spelar delar av årets bok.










Nordiska Rådets Litteraturpris 2011










"För en stilistisk ordkonst på hög nivå som skildrar inre och yttre hot i dialog med världslitteraturen".











Så motiverade Nordiska Rådets
Litteraturpriskommitté sitt val av islänningen Gyrdir Eliasson och hans novellsamling Bland träden som mottagare av Nordiska Rådets Litteraturpris 2011.
Det är en samling av 47 korta noveller; korta, koncentrerade och överraskande.
De är avsedda att höra ihop och utgöra en enhet. Gyrdir Eliasson skrev dem 2009.
Man läser uppmärksamt med många tillbakablickar.
De litterära och musikaliska referensenra är många och det är spännande. Liksom att man aldrig vet hur en novell ska sluta.
Hela berättelsen kan vända sig kring sin axel på en enda rad.
Landskapet är ofta grått med inslag av färgaccenter - gärna rött - som ett barns boll eller mormors röda förkläde. Träd och fåglar är ständiga inslag.
Den darrande aspen förekommer ofta och det känns inte som en händelse.
Vardagen är också ganska grå, men plötsligt inför författaren något övernaturligt element.
Och läsaren gapar och sväljer.
Berättarperspektivet är första eller tredje person; alltid en man eller pojke.
Stilen är kort och kärv.
"Korparna gav ifrån sig gutturala läten i de knotiga träden invid graven".
Man känner hur det susar från Sjunde inseglet.
Ibland frustar man till av något inslag av svart humor.
Jag minns inte när jag senast läste en novellsamling med sådan spänning och förväntan.
Måtte det snart översättas fler titlar av denne egensinnige islänning.

Översättare: John Swedenmark
Reverb förlag

söndag 13 november 2011

Nordiska Bokens Dag














Nordiska Bokens Dag firades för 17:e året på ett år gamla Kulturvarvet i Helsingör.




I fyra timmar ägnade sig ca 470 bok- och läsintresserade människor och 5 författare åt sin favoritsysselsättning.

Einar Mar Gudmundsson, Island.
Hanne Ørstavik, Norge
Philip Teir, Finland
Christine Hesselholdt, Danmark
Jan Guillou, Sverige

Programledare: Lars Svensson och Per Johansson

Första halvlek vanns av en fryntlig, välformulerad och vass Jan Guillou. Han berättade om sitt stora 1900-talsprojekt där den första omfångsrika delen,
Brobyggarna, just kommit ut. Alla delar kommer inte att bli lika tjocka.
Han skiljer på sitt eget faktabaserade skrivande och konstprosan han tycker närmar sig lyriken. Och det har han rensat sitt sitt skrivande från.
Och uppläsning betackade han sig för. Endast dumma författare ägnar sig åt det.
Det gör skådespelare så mycket bättre.

Philip Teir har skrivit novellsamlingen Akta dig för att färdas alltför fort.
När han skriver kommer karktärerna först - en del av dem är verkliga - början är lätt medan det är svårare att få till ett bra slut.

Christine Hesselholdts senaste bok heter Camilla and the Horse. Den kommer att följas av ytterligare två delar. Varje del i romanen är som en novell och bjuder på överraskningsmoment. Texten bestämmer slutet.
Einar Mar Gudmundsson har senast skrivit om Islands stora ekonomiska sammanbrott i böckerna Bankstræde nr. 0 och Hvidbogen behandlar han det ekonomiska sammanbrottet på Island. Dagen till ära läste han dikter på isländska, danska och svenska.

Efter pausen trollband en självlysande Hanne Ørstavik publiken när hon berättade om och läste ur 48 rue Defacqz.
Hon inspirerades av en bild av ett hus i Jugendstil i Bryssel ritat av arkitekten Paul Hankar.
En roman är för henne en plats där man vistas så länge att man förändras under tiden. Detta händer både författare och läsare.