tisdag 15 augusti 2023

Tisdagstrion v. 33 2023: Sommarens bästa (hittills)

Ugglan&Boken: Tisdagstrion v. 33: Sommarens bästa (hittills)

Jag har ju ägnat mig mycket åt MarcelProusts Spaningen del 5, Den fångna, men en del annat har jag läst också.

1. Blomsterdalen av Nivaq Korneliussen innehåller mycket mörker trots den romantiska titeln. Romanens namnlösa protagonist reser till Danmark för att studera antropologi och där krockar kulturerna. Familjerna försöker stötta varandra i vått och torrt. Ingen förstår riktigt varför självmordsstatistiken är så hög.

2. Älven av Rosa Liksom tilldrar sig under Lapplandskriget 1944. En ung flicka beger sig på vandring undan kriget tillsammans med sina älskade kor och en väninna och hennes flock. De möter ryska, tyska och finska soldater och vanligt folk som ger dem mat och husrum. Flickans far befinner sig ute i kriget och den gravida modern har givit sig på flykt tillsammans med Farbror, barnets far.

3. Kaffe med mjölk av Ella - Maria Nutti handlar om en mor som har något viktigt att säga sin avvisande dotter. Avståndet mellan dem är avsevärt både fysiskt och mentalt. Dottern, Tilda,  bor i Stockholm och modern i Gällivare. Det är tveksamt om moderns besök i Stockholm egentligen förbättrar deras förhållande, men dottern får i alla fall klart för sig vilket moderns ärende var.

27 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon av dessa, men de två sista känner jag till. De har ju synts en hel del.

    SvaraRadera
  2. lyssnade på Rosa Liksom när hon berättade om Älven tidigare i år i Göteborg, inte mycket man skrivit om kvinnor, barn och kossor under kriget. En viktig bok, läste på finska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katja Kettus bok Barnmorskan handlar också om Lapplandskriget

      Radera
    2. Älven berättade ju om evakuering, djuren som kvinnor och barn fick rädda, medan männen krigade. Min mor läste Barnmorskan, jag ville inte (ganska tuff, stark bok)

      Radera
    3. Barnmorskan var brutal, men det var säkert själva kriget också. Lapplandskriget är ju inte så omtalat

      Radera
    4. nej, inte ens Selma Lagerlöf nämnde Tornedalen i Nils Holgerssons underbara resa

      Radera
  3. Kaffe med mjölk står och väntar i min hylla. Får nog ta och läsa den snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den läser du i en sittning. en kan inte släppa den

      Radera
  4. Alla tre finns i min läslista. Får väl hoppas att det inte dröjer alltför länge innan jag läser dem.

    SvaraRadera
  5. Blomsterdalen och Älven vill jag läsa! Kaffe med mjölk var en bra bok / bokologen

    SvaraRadera
  6. Kaffe med mjölk har jag läst men blev inte så imponerad.

    SvaraRadera
  7. Jag vill läsa både Älven och Kaffe med mjölk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag verkligen att du ska göra

      Radera
  8. Min fru och yngsta dottern bor inte långt ifrån varandra, men avståndet är tyvärr ändå stort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är sorgligt när det blir så men inte lätt att göra något åt för någon annan

      Radera
  9. Jag vill - och har tänkt - läsa alla dina tre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. så kul! jag tror att du kommer att gilla dem

      Radera
  10. Kaffe med mjölk finns på min läslista, nu blev jag nyfiken på de andra två också.

    SvaraRadera
  11. Blomsterdalen har jag hört mycket om i sommar, men vet inte om jag orkar att läsa den just nu. Kaffe med mjölk är jag däremot riktigt nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en får välja rätt tillfällen för somliga böcker

      Radera