tisdag 22 augusti 2023

Tisdagstrion v. 34 2023: Havet


 Ugglan@boken: Tisdagstrion v. 34: Havet

Ute på havet

1.Ute på havet känner man en vår

eller en sommar bara som ett

vinddrag.

Den drivande Floridatången

blommar ibland om sommaren,

och en vårkväll flyger en skedstork in mot Holland.

(Harry Martinson/Nomad 1931)

2. Vitt hav av Roy Jacobsen. Fortsättning på 
De osynliga. En följer Ingrid Barrøys 
fortsatta liv

3. En fördämning mot Stilla havet av 
Marguerite Duras om författarens egen uppväxt

19 kommentarer:

  1. Duras bok passar bra här, fast jobbig tid för hennes mor

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst var det. men hon var lite orealistisk

      Radera
  2. En fördämning mot Stilla havet och Vitt hav har jag läst. Mycket bra böcker. Vi har också Harry Martinson gemensamt idag, men inte samma bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, de där böckerna är väldigt bra. och Harry Martinson passar i alla lägen

      Radera
  3. Jag har nog inte läst dina havsböcker, känner inte till dem.

    SvaraRadera
  4. Tack för intressanta boktips.

    SvaraRadera
  5. Den trion går inte av för hackor ...

    SvaraRadera
  6. Marguerite Duras verkar ha varit en mycket intressant person och författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. helt klart. En fördämning mot Stilla havet har jag l

      Radera
  7. Roy Jacobsen har jag hört mycket bra om. Blir lite sugen på att läsa något av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. han är verkligen otroligt bra. De osynliga - första delen i serien om Ingrid Barrøy är så fantastiskt bra

      Radera
  8. Böckerna om Ingrid Barrøy tycker jag om (har den sista kvar att se fram emot). Duras skulle jag gärna läsa mer av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst några titlar till men jag tycker allra bäst om En fördämning mot Stilla havet

      Radera
  9. De osynliga har jag läst men inte den här. Trots att jag tänkt läsa mer av honom.

    SvaraRadera