söndag 27 augusti 2023

En smakebit på søndag v. 34 2023

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger driver söndagsutmaningen En smakebit på søndag. En delar med sig utav det en just läser. Utan spoilers, förstås. Min smakebit kommer från Arvejord av Maria Turtschaninoff. 

"En höst började det gå rykten om att en stråtrövare gömde sig i skogen. I byarna längs ån bröt sig någon in i visthusbodar och stal ur både råg - och saltfisktunnorna. På en gård saknades med ens en spade, på en annan alla brödkakor husmor hängt i taket på tork innan familjen tog sig den långa vägen in till kyrkan i Gamlakarleby. Ett par sömmade vantar och en liten spann försvann från Nevabacka, och Skogsperätorpet förlorade salt och en yxa. I den här tralten var man van vid fiendeanfall och konungens soldater som kom och tog ut unga män till tvångstjänstgöring, men rövare hade man varit besparad från i flera mansåldrar." Fler smakebitar HÄR.

18 kommentarer:

  1. Tack för smakebiten det där var en ny bekantskap

    SvaraRadera
    Svar
    1. den läser sig själv. väldigt intressant

      Radera
  2. Det där är en författare som jag har varit nyfiken på väldigt länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag också. och nu slog jag till. den är så intressant och poetisk

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Boken har jag sett hos flera bloggare men inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hade också sett cen överallt och till slut köpte jag en i pocket. et ångrar jag inte

      Radera
  4. Den har jag som Lotten sett mycket av i sociala medier men inte läst ännu. Dock tänkt att jag borde!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är intressant och väldigt lätt att läsa

      Radera
  5. Tack för smakbiten! Blev sugen på att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag att du skulle göra! den är så bra!

      Radera
  6. Jag gillade denna skarpt! Tack för smak

    SvaraRadera
    Svar
    1. det förstår jag för det gör jag också

      Radera
  7. Den står på min läslista, men tycks aldrig hamna överst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. du får ta till ett radikalt grepp och flytta på den

      Radera
  8. Författarnamnet känner jag till, dock inte läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera