torsdag 10 augusti 2023

Hett i hyllan v. 32 2023

Bokföring enligt Monika: Hett i hyllan v. 32: Visst finns det olästa böcker i hyllan precis som Monika förmodar.

Sophie Elkan. Hennes liv och vänskapen med Selma Lagerlöf av Eva Helen Ulvros köpte jag för väldigt länge sedan och var mycket sugen på att läsa. Men av någon obegriplig anledning står boken fortfarande där oläst. Sophie Elkan träffade Selma Lagerlöf 1894. Då hade hon redan hunnit bli änka efter sin kusin musikbokhandlaren Nathan Elkan och mist sin lilla dotter Kerstin i tuberkulos. Efter det gick Sophie Elkan sorgklädd hela livet. Omkring sekelskiftet 1900 var Elkan en känd och mycket läst författare och översättare. Mest bekant är väl den historiska romanen John Hall. Elkan levde i en värld starkt präglad av brevskrivning. Det skrev oerhört många brev till vänner och bekanta. Eva Helen Ulvros har utgått mycket ifrån brev från och till Elkan och naturligtvis då främst brevväxlingen med nära väninnan Selma Lagerlöf. Elkan var väldigt intresserad av politik och kvinnosaken. Ungdomen borde vara politiskt engagerad och få slut på "gubbväldet" enligt hennes mening. Hon hade en platonisk kärlekshistoria med den gifte belgaren Alexis Sluys och tyckte att hans hustru borde kunna dela med sig av honom. Hon var också den som ut Selma Lagerlöf på resor. Sophie Elkan föddes och dog i Göteborg. Hon var vacker och under en bild av henne i boken kan en läsa följande: "Sophie Elkan ansågs inte ha ett speciellt judiskt utseende, men däremot beskrivs hon som en typisk representant för en judiska rasen i fler artiklar när det gällde olika egenskper: hon var familjekär, hade historiskt sinne, social medkänsla, sinne för detaljer, psykologisk blick och så vidare, allt förklarades som utmärkande för den judiska rasen."

10 kommentarer:

  1. Jag känner så väl igen namnet, men vet inte varifrån. Låter som en mycket intressant person.

    SvaraRadera
    Svar
    1. du har säkert hört namnet i samband med Selma Lagerlöf

      Radera
  2. trevligt att du plockar fram Sophie Elkan, hon har sin fina grav i Göteborg, hon skrev tillsammans med Selma Lagerlöf, det kan man märka ibland

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon fick ju stå i skuggan av SL hela tiden

      Radera
  3. Att köpa en bok som sedan blir stående. Ja, det händer nog oss alla, och det kan ju vara något som verkar mycket intressant och spännande och ändå blir det så. Den här boken verkar intressant, tycker jag. Den skulle jag nog inte ha något emot att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. när jag nu bläddrar i den blir jag fast än till här än där så jag tror att jag plockar fram den ganska snart till läsning

      Radera
  4. Tänk att gå sorgklädd RESTEN av livet! Men huvva så hemskt att förlora ett barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. maken och barnet dog dagarna efter varandra. hon var vacker och vad jag kan se klädde hon i svart

      Radera
  5. Tror att jag la märke till den här boken när den kom, men läst den har jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tänkte att jag ska läsa den här boken och även läsa en roman av Sophie Elkan

      Radera