tisdag 29 augusti 2023

Tisdagstrion v. 35 2023: Liv eller död i titeln

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 35: Liv eller död i boktiteln

Liv efter liv av Kate Atkinson. Författaren tar hon ett helhetsgrepp på europeisk historia från 1910 till 1967. Och hon gör det på sitt eget speciella sätt med uppbruten kronologi och en huvudperson, Ursula,  som lever det ena livet efter det andra och dör gång på gång. "Historia handlar hela tiden om alla "tänk om", låter hon en person säga i en diskussion.

Där livet är fullkomligt av Silvia Avallone belyser samhällstillståndet  i Italien mycket effektivt.  Genom miljöbeskrivningen och det levande persongalleriet berättar hon om klasskillnader, skillnaden mellan staden (Bologna) och den fiktiva förstaden Labriola med alla höghusen.

Liten bok om döden av Andrzej Stasiuk handlar bl. a. om farmor som redan innan stod i nära kontakt med andra sidan så skillnaden blev inte så stor. "Snart kommer de sista farmödrarna som har sett andevärlden med egna ögon att vara döda". En vän försvann i dimmorna efter en hjärnblödning för att slutligen dö på ett vårdhem efter en hjärtattack.

14 kommentarer:

  1. Jag har läst två andra böcker av Silvia Avallone. Den ena tyckte jag om, den andra inte. Så jag antar att jag måste läsa något mer, det kan ju inte sluta oavgjort 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst Avallones första som jag tyckte mycket om. den andra gillade jag inte alls.

      Radera
  2. Silvia Avallone har jag ju läst, osäkert om jag skulle vilja ha kontakt med de döda

    SvaraRadera
  3. varför inte? de kanske är väl så trevliga som många levande?

    SvaraRadera
  4. Där livet är fullkomligt har jag läst och Liv efter liv lånade jag häromdagen på biblioteket. Ska bli spännande att läsa. Tack för tips om Andrzej Stasiuk, en ny författare för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har lästliv är väldigt speciell annat av Stasiuk också. tror att jag gillar honom. Liv efter

      Radera
  5. Kate Atkinson var en favoritförfattare en gång i tiden, men jag har helt "tappat bort" henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon. var favorit hos mig också, men jag har inte följt henne på senare år

      Radera
  6. Jag gillar Silvia Avallones böcker men har inte läst Där livet är fullkomligt. Dina andra två var nya för mig och verkar läsvärda! /Bokologen

    SvaraRadera
  7. Liv efter liv har jag tänkt läsa men inte blivit av än.

    SvaraRadera