onsdag 2 november 2022

Veckans kulturfråga v. 44 2022

 

enligt O: Veckans kulturfråga v. 44: Vad läser du under läslovet?

Jag läser allt jag kan komma över av Annie Ernaux och hennes lärjunge Éduoard Louis eftersom jag ska presentera henne och hennes författarskap i ett sammanhang nästa vecka.


Stora lilla barnbarnet tipsar om Eget rum av Maria Gripe.

Lotten bor fortfarande kvar på nåder längst bort i den stora våningen tre trappor upp hos herrskapet där mamma arbetar. Då och då umgås hon  i smyg med familjens dotter, Marion.

Det något mindre lilla barnbarnet tipsar om Eragon av Christopher Paolini.

Första delen i fantasyserien om pojken Eragon och draken Saphira 

6 kommentarer:

  1. Maria Gripe är bra, Eget rum väntar i min bokhylla

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte läst mycket av Gripe själv. men dottern älskade henne

      Radera
  2. Oj finns det en konkret koppling mellan Ernaux och Louis???

    SvaraRadera
    Svar
    1. han är en lärjunge. höjer henne till skyarna. har skrivit om sin far och - surprise! - sin mor i En kvinnas frigörelse som jag just läst men inte skrivit om

      Radera
  3. Har bara läst en bok av Ernaux, men den gillade jag skarpt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har överraskat mig själv med att tycka mer och mer om henne. håller nog med Anne Swärd

      Radera