tisdag 1 november 2022

Tisdagstrion v. 44 2022: Bäst just nu

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 44: Bäst just nu

1. Mitt stora vackra hat av Elisabeth Åsbrink

En biografi att tycka mycket om. Jag lyssnade - och lyssnar igen - på författarens egen inläsning. EÅ tillför något med sin egen uppläsning. Och vilken läslust en får att läsa mera om och av Victoria Benedictsson/Ernst Ahlgren och alla författare hon omger sig med i Hörby, Köpenhamn och Paris

2. Skred av Sara Strömberg

Har jag just läst ut men inte skrivit om ännu. Gillade precis som i Sly Person - och miljöskildringen. Protagonist är journalisten och antihjälten Vera Bergström som känner sig väldigt singel och ensam när hon far omkring och söker efter försvunne Jonte Andersson.

3. 2. Fruktansvärda arbetsplatser jag besökt och de vackra människor jag där mött av Henrik Johansson

HJ har prövat på en mängd arbetsplatser; datortek, bageri, McDonalds, restaurang, finrestaurang, skrivpedagog, hotellkök, kommunalt storkök, författare med mera. Ett poetiskt CV sägs det på baksidan av boken. 

20 kommentarer:

  1. Skred har jag med i min trio också. Den är minst lika bra som första boken.

    SvaraRadera
  2. Åsbrinks bok vill jag gärna läsa och jag håller med om att Henrik Johanssons bok är högst läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsbrinks bok är verkligen bra. Henrik Johansons bok är drastisk och humoristisk och allvarlig

      Radera
  3. Strömberg ska jag nog läsa framöver

    SvaraRadera
  4. Henrikt Johannsons bok finns med även hos mig. Verkligen fantastisk. Skred har jag tänkt läsa ganska snart.

    SvaraRadera
  5. Tyckte också om Skred (och Sly). Mitt stora vackra hat är jag också nyfiken på, men oftast verkar det inte bli av att jag läser biografier (vet inte varför).

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag blir alltid så fascinerad av vilka människor som rörde sig i samma kretsar under en viss tid i historien

      Radera
  6. Åsbrink har fått mycket beröm för denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. med all rätt. har också sett att Birgitta Holm och Ebba Witt Brattström haft invändningar

      Radera
  7. träffade Elisabeth Åsbrink i går i ett annat sammanhang

    SvaraRadera
  8. Mitt stora vackra hat vill jag läsa. Jag tyckte om Åsbrinks tidigare roman " Och i Wienervald står träden kvar"

    SvaraRadera
    Svar
    1. alla verkar gilla Åsbrinks böcker. jag har inte läst någon tidigare

      Radera
  9. Henrik Johanssons bok vill jag väldigt gärna läsa.

    SvaraRadera
  10. Bara läst Johanssons bok, och den var sant riktigt underhållande och bra. Tack för övriga tips!

    SvaraRadera