söndag 13 november 2022

En smakebit på søndag v. 45

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. 

"Denna Johanna! Från sin första stund i livet hade hon svårt för att vänta. Hon var som skapt ur Lumparn. Vågorna i Lumparn är rastlösa, rullar vidare och vidare, dansar i flera turer samtidig. Johanna var av just den naturen. Redan innan Johanna föddes, kunde hennes mor Greta känna av hennes häftiga humör och när hon sedan kom till världen en solig och grann semesterdag år 1852 väsnades hon så väldigt att hennes farfar den skumögde sockenskräddaren Johan som satt utanför huset och sömmade på en arbetsskjorta, förskräckt ryckte till, och stack synålen djupt i tummen. 

Från sidan 10 i  Mirakelvattnet av Carina Karlson

14 kommentarer:

  1. Åland igen, tack för smakbiten

    https://svenska.yle.fi/a/7-910257

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för länken! upptäckte författaren för några år sedan när jag skulle presentera åländsk litteratur. hon är mycket bra. men åländsk litteratur får en inte så lätt tag i i Sverige. och aldrig finns de i pocket

      Radera
  2. Okänd bok för mig. Hoppas det går bra för den rastlösa Johanna.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakebiten ingen bok jag känner till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej åländsk litteratur är inte så känd i Sverige. tyvärr

      Radera
  4. Inte lätt att vara flicka och rastlös på den tiden.. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, säkert inte. jag ser framemot att läsa om vad som händer henne

      Radera
  5. Jag är själv rastlös och otålig, kan lätt förstå Johanna. Tack för smakbit, denna titel fanns inte på biblan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag också. åländsk litteratur år inte så lätt att få tag i Sverige. Mirakelvattnet är en direktimport ifrå Åland

      Radera
  6. Åland säger ni? Låter intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åland är intressant. men litteraturen får en leta efter

      Radera
  7. Den här kände jag heller inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej böcker från Åland lrver ett undanskymt liv här i Sverige. tyvärr

      Radera