torsdag 3 november 2022

Helgfrågan v. 44 2022

Mia efterlyser i helgfrågan v. 44 med anledning av Halloween i måndags hemskheter i bokväg. Det är inte min starkaste gren, men jag hittade något exempel på bloggen. Det läskigaste jag läst är Färjan av Mats Strandberg. Den gick som sommarföljetong i Svd för en del år sedan och det var nog de mindre portionerna som gjorde att jag orkade igenom den. Färjan är det äckligaste och otäckaste jag läst. Jag hade ålagt mig att läsa den i rent studiesyfte. Den är välskriven och miljön är  utstuderat välvald, men allt detta slafsande och klafsande i blod och inälvor är groteskt. Det är lätt att sätta sig ini de stackars passagerarnas vettlösa skräck.


1793 av Niklas Natt och dag lyckas jag inte komma igenom. Jag är säker på att den är alldeles utmärkt, men jag kommer inte förbi de där likdelarna som flyer omkring alldeles i början av boken. Snabelsvärmarlarven på bilden stirrade ilsket på mig en vacker dag vid sommarhuset. Lyckligtvis hade den ine något emot att posera.

5 kommentarer:

  1. nej, hans böcker kommer jag inte tt läsa

    SvaraRadera
  2. Tack för varning! 1793 hade jag redan valt bort, varnad av min man faktiskt.

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte faktiskt att 1793 var en riktigt bra bok. Så olika kan man tycka.

    SvaraRadera
  4. Färjan var som rena splatterfilmen, 1793 har jag inte läst än.

    SvaraRadera
  5. Äckelskräck är inte riktigt min grej. Så följaktligen gillade jag inte Färjan, fattar inte ens varför jag kom mig för att läsa den öht?

    SvaraRadera