onsdag 30 november 2022

Veckans kulturfråga v. 48 2022


enligt O: Veckans kulturfråga v. 48: Bäst svenskt hittills 2022:

Stöld av Ann Helen Laestadius har jag talat om i många sammanhang. Den är fullständigt lysande. Poetiskt och realistiskt om samernas levnadsförhållanden och

alldeles utan pekpinnar.  Slugger av Torbjörn Flygt är sista delen i serien om Johan Kraft. Redan första delen Underdog blev mycket uppmärksammad. Därefter kom Outsider och med Slugger är den sympatiska serien slut. Jag lyssnade på den i författarens egen uppläsning. Så bra. På bilden: Isabella Ståhl, Torbjörn Flygt och I S:s hund. Fantastiska Elisabeth Åsbrink har skrivit en biografi om Victoria Benedictsson; Mitt stora vackra hat. Den levandegör VB alldeles lysande.

7 kommentarer:

  1. lånat en ny bok Ett land av snö och aska
    av Petra Rautiainen som berättar om samernas förtryck, om mänsklig brutalitet och om överlevnad i Finland

    SvaraRadera
  2. Ja, Stöld är jättebra! (Jag tänkte inte på den, för jag läste den 2021.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jamen det gällde ju augustpristiden så det är en annan tideräkning

      Radera
  3. Håller med om att Stöld är fantastisk. Förstår däremot inte varför jag inte läst vidare efter Underdog, som är en bok jag verkligen älskade.

    SvaraRadera