tisdag 15 november 2022

Tisdagstrion v. 46 2022: Hobbyer & fritidssysselsättningar

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 46: Hobbyer och fritidssysselsättningar

1.  Schackspelerskan av Bertina Henrich är en liten finurlig roman som kommit ut på Grate Bokförlag i översättning av Ragna Essén. Hotellstäderskan Eleni som arbetar på hotell Dionysos på ön Naxos råkar en dag välta en schackpjäs av brädet i rum nr 17 som bebos av ett ungt franskt par.
Detta blir upptakten till en rad förändringar i Elenis liv, äktenskapskris, utfrysning i den lilla staden där ingen förväntas sticka ut eller ha den minsta hemlighet. Bästa väninnan surar och barnen är bekymrade.

2. Om lusten att trädgårdera av Henrik Valentin. HV är författare, dramatiker och föredragshållare. Om lusten att trädgårdera innehåller krönikor om olika aspekter av detta med trädgård och trädgårdsarbete. Det är en entusiastisk och kunnig man som håller i pennan. Modet att kasta en ros; Att döda mördarsniglar; Linnetanter och slashasar; Kan man ha för många rosor?; Den sista trädgården är exempel på rubriker.
En charmig, lättläst bok.

3. Lapptäcket av Whitney Otto läste jag för väldigt länge sedan och var mycket fascinerad av. Dels var det kvinnorna ur olika generationer som samarbetade om tillverkningen av lapptäcket och dels var det tekniken som fängslade. Det vore nästan dags för omläsning.

Bonus: Livets aviga och räta: sticka och skvallra i New York av Kate Jacobs. The Friday Night knitting Club är originaltiteln på den här romanen som jag läste i originalutgåva en gång när det begav sig. Ett gäng kvinnor träffas i garnaffären  Walker & Daughter på Manhattan en gång i veckan för att sticka och prata. Författaren är en hängiven stickerska. Julia Roberts lär ha blivit förtjust och köpt filmrättigheterna. Det finns en uppföljare med titeln Knit two. Den står oläst i min hylla.


19 kommentarer:

  1. Helt okända böcker för mig som jag inte hade någon aning om. Men det är det bästa med tisdagstrion, man får så många nya tips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det så! en kan ju omöjligen hålla reda på allt själv

      Radera
  2. trevliga tips, vi har lärt barnbarnen spela schack, Valentins bok Ödelagd är den första svenska trädgårdsromanen, nu börjar det bli några fler. Jacobs bok verkar trevlig, här på biblioteken finns olika sorters handarbeten, gemytligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte så säker på det där om Ödelagd. har läst den. lilla barnbarnet är jätteduktig på schack. tror att de har en grupp i skolan som spelar regelbundet

      Radera
    2. du får gärna tipsa om en tidigare feelgood-trädgårdsoman

      Radera
    3. feelgood vet jag inte men Nora Roberts, Blå dahlia, Svart ros, Röd lilja; Kristin Hannah, Den frusna trädgården; Abbi Waxman, Sorgsna hjärtans trädgård; Audun Ava Olofsdóttir, Rosa candida; Marita Conlon - McKenna, Den glömda rosenträdgården

      Radera
  3. Jag har inte läst någon av dina men den sista låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. synd att jag inte lyckades sälja någon av de andra tre...👀

      Radera
  4. Schackspelerskan verkar riktigt bra! Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Har inte läst någpn av dina. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  6. Jag var med i stans schackklubb när jag gick på högstadiet, men intresset falnade. Trädgårdera var ett intressant ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag trodde inte att schackspelare tappade intresset. trädgårdera är ett bra ord som täcker in mycket

      Radera
  7. Känner inte till någon av de här böckerna, men samtliga är ju riktigt bra exempel på fritidssysselsättningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag tycker själv att jag fick till det ganska bra👀

      Radera
  8. Det finns mycket som jag blir nyfiken på i din rad böcker, särskilt schackspelerskan. Den måste jag titta närmare på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grate förlag ger ut fina böcker. Lapptäcket minns jag att jag var väldigt fascinerad av

      Radera
  9. Inte läst någon av dina. Tack för tipsen!

    SvaraRadera