tisdag 8 november 2022

Tisdagstrion v. 45 2022: Blod svett och tårar


Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 45: Blod, svett & tårar (en av varje).  Jag har grävt djupt i minnets labyrinter och fiskat upp en titel (nr 1) som jag tror mig ha hört mamma tala om. Nr 2  har jag lagt mig till på annat sätt. Nr 3 ; Fassbinder har alltid intresserat mig. Och Schygulla är sedan gammalt en storfavorit. Gemensamt för alla tre titlarna är att de fascinerar mig på något sätt och etsat sig fast i minnet.


1. Blodet ropar under almarna av Eugene O´Neill. Teaterpjäs och film med Sophia Loren och  Anthony Perkins. Bondsonen Eben (Anthony Perkins) längtar efter den dag då han får ärva gården efter sin far (spelas av Burl Ives). Men fadern gifter om sig och det blir hustrun (Sophia Loren) som får ärva. Har egentligen svårt att tänka mig Anthony Perkins spela bondson.

2. Wikipedia: "Veronikas svetteduk är en av kristendomens mest kända reliker. Det är den duk som Veronika enligt legenden torkade Jesu ansikte med när han bar korset på Via Dolorosa på väg till Golgata. Veronika och hennes svetteduk är inte direkt omnämnda i evangelierna och legenden blev allmänt känd under medeltiden. Det finns flera dukar som uppges vara Veronikas originalduk. Den mest kända förvaras i Peterskyrkan i Rom." Fredrik Wislöff skrev en roman med den titeln
3. Petra von Kants bittra tårar. Film och teaterpjäs av Rainer Werner Fassbinder. Filmen "Petra von Kants bittra tårar" kom 1972 och blev Fassbinders internationella genombrott. Det är jag som är Petra von Kant, säger Fassbinder om modeskaparen Petra von Kant, på Dramatens lilla scen spelad av Ingela Olsson 2017. Den hade jag gärna sett. Gillar både Fassbilnder och Olsson. Filmen/teatern befolkas enbart av kvinnor: en väninna, en älskarinna, en mamma, en dotter och en hunsad assistent. Älskarinnan spelas av en annan favorit: Hanna Schygulla. Den franske regissören François Ozon  har gjort ny film med män i de två huvudrollerna. farmor spelas av en 78-årig Hanna Schygulla, som alltså återvänder till materialet efter 50 långa år.

16 kommentarer:

  1. Känner till författarna till den första och den sista, men kan inte komma ihåg att jag har läst något av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst och sett annat av O´Neill. tror att jag läst Petra von Kant förlänge sedan

      Radera
  2. Intressant trio, men inget jag läst eller sett!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, är förtjust i själva titlarna, Fassbinder, Schygulla och O´Neil

      Radera
  3. bra trio, blod har jag lite svårt för men svett kan vara positivt 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. blod behöver inte vara negativt. frisk svett är det inget fel på

      Radera
  4. Mösstanten här. Petra von Kants bittra tårar funderade jag på till min trio, men jag är rädd att jag kanske inte har sett den. Veronikas svetteduk såg jag en dokumentär om en gång. Det var väl en av dukarna. De gjorde experiment för att utröna vad ansiktet på duken kunde komma ifrån men jag minns inte vad de kom fram till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror mig ha läst Petra von Kant. när du säger det minns jag också ett program om Veronicas svetteduk

      Radera
  5. Blodet ropar under almarna vill jag se!

    SvaraRadera
  6. Annorlunda trio. Har varken läst ellere sett någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att en skulle kunna hitta Petra von Kants bittra tårar någonstans.

      Radera
  7. Det visste jag inte att Jesus blev avtorkad, lite kul faktiskt

    SvaraRadera
    Svar
    1. ingen "kul" situation, egentligen. men uttrycket Veronikas svetteduk fastnade

      Radera
  8. Fassbinders verk borde jag bekanta mig mer med! Ett välkänt namn, men inget jag fördjupat mig i. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har sett fler av hans filmer. Berlin Alexanderplats älskade jag

      Radera