måndag 8 juni 2020

Utmaning: Authors & Characters

Lyrans utmaning v. 24: Simon

Claude Simon
föddes på Madagaskar 1913 och dog i Paris 2005. Han fick Nobelpriset i litteratur 1985 med motiveringen  att han
"förenar poetens och målarens skapande med ett fördjupat tidsmedvetande i skildringen av mänskliga villkor". I min hylla har jag Vägen till Flandern och den är läst också. Claude Simon är ingen lättläst författare. Vägen till Flandern är en självbiografisk roman som skildrar Simons upplevelser som kavallerist och krigsfånge under andra världskriget. Den är ett collage av minnesfragment och associationer hos författarens alter ego, Georges. När jag nu bläddrar i Vägen till Flandern och ser mina anteckningar och understrykningar får jag naturligtvis lust att läsa om boken. Läs Mats Gellerfelts arikel om Claude Simon HÄR

Simon Darre är en viktig bakgrundsfigur i Kristin Lavransdotter. Kristin Lavransdotter är hans livs stora kärlek, men hon väljer ju som vi vet en annan, trots att hennes älskade far gärna sett Simon som sin svärson. Men Simon finns där som stöd åt Kristin när det behövs och de är  mycket goda vänner.

12 kommentarer:

  1. Jag började läsa Kristin Lavransdotter för några år sedan, men läste inte alla tre delarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. varför inte det, Robert? den som är så bra. har läst den många gånger

      Radera
  2. Jag har tyvärr inte läst Claude Simon än, han är en av flera Nobelpristagare jag har kvar. KL läste jag för så länge sedan att jag glömt den, borde satsa på en omläsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Claude Simon är lite besvärlig. men det är kul med en utmaning. KL har jag läst flera gånger framför allt som mycket ung

      Radera
  3. Nej jag känner tyvärr inte till dina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är väl bra! KL skulle du nog gilla

      Radera
  4. har inget minne av karaktärerna i Kristin Lavransdotter

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst den flera gånger så en del kommer jag ihåg

      Radera
  5. Ännu en Nobelpristagare jag aldrig hört talas om :) Artikeln lockar med "enorm skönhetsupplevelse". Ska leta upp!

    SvaraRadera
  6. Jag har inte ens hört talas om den här nobelpristagaren. Trodde ändå jag kände till de flesta till namnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kanske inte den mest lättillgänglige nobelpristagaren precis

      Radera